ISBAR-menetelmä raportointivälineenä : Ohje Taitoja hyvinvointipalveluja tuottaville pk-yrityksille simulaation keinoin -hankkeen osallistujille
Niemi, Satu; Mäki-Karvia, Erja (2018)
Niemi, Satu
Mäki-Karvia, Erja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060212106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060212106
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toteutustapana oli toiminnallinen opinnäytetyö. Tarkoituksena oli tehdä ohje Taitoja hyvinvointipalveluja tuottaville pk-yrityksille simulaation keinoin hankkeen käyttöön.
Taitoja hyvinvointipalveluja tuottaville pk-yrityksille simulaation keinoin hanke toteutetaan Seinäjoen ammattikorkeakoulun, Koulutuskeskus Sedun ja Etelä-Pohjanmaan terveysteknologian kehittämiskeskuksen yhteistyönä. Kohderyhmänä ovat maakunnan sosiaali- ja terveyspalveluita sekä hyvinvointipalveluita tuottavat mikro -ja pk-yritykset. Ohje suunnattiin hankkeeseen osallistuvien yritysten henkilökunnan käyttöön. Ohjeen tavoitteena oli yhtenäistää raportointi- ja konsultointikäytäntöjä.
Opinnäytetyö tehtiin osaksi hanketta, käytettäväksi simulaatiovalmennusten yhteydessä. Työ suunniteltiin kohderyhmän tarpeiden pohjalta. Toiminnallisen opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin tiedonkulun sekä viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkitystä potilasturvallisuudelle. Lisäksi työssä selvitettiin lähemmin moniammatillisen ja monikulttuurisen toimintaympäristön merkitystä viestintään. Teoriaosuudessa selvitettiin, mikä ISBAR-menetelmä on ja mitä hyötyä sen käytöllä saavutetaan. Ohje koostettiin teoriaosuuteen kerätyn lähdemateriaalin pohjalta. Lopullisen muodon ohje sai yhteistyötoimijoilta saadun palautteen perusteella tehtyjen muutosten jälkeen.
ISBAR on strukturoitu kommunikaatiomenetelmä, joka on kehitetty 1990-luvulla USA:n merivoimissa parantamaan yhdenmukaista tiedonkulkua. Menetelmä mahdollistaa yhtenäisen kommunikaation eri ammattiryhmien kesken. Menetelmän avulla voidaan tiedonkulkua yhtenäistää ja saada tieto selkeään tiivistettyyn muotoon. ISBAR-menetelmän avulla raportointiin käytetty aika lyhentyy ja olennaiseen tietoon keskittyminen parantuu.
Taitoja hyvinvointipalveluja tuottaville pk-yrityksille simulaation keinoin hanke toteutetaan Seinäjoen ammattikorkeakoulun, Koulutuskeskus Sedun ja Etelä-Pohjanmaan terveysteknologian kehittämiskeskuksen yhteistyönä. Kohderyhmänä ovat maakunnan sosiaali- ja terveyspalveluita sekä hyvinvointipalveluita tuottavat mikro -ja pk-yritykset. Ohje suunnattiin hankkeeseen osallistuvien yritysten henkilökunnan käyttöön. Ohjeen tavoitteena oli yhtenäistää raportointi- ja konsultointikäytäntöjä.
Opinnäytetyö tehtiin osaksi hanketta, käytettäväksi simulaatiovalmennusten yhteydessä. Työ suunniteltiin kohderyhmän tarpeiden pohjalta. Toiminnallisen opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin tiedonkulun sekä viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkitystä potilasturvallisuudelle. Lisäksi työssä selvitettiin lähemmin moniammatillisen ja monikulttuurisen toimintaympäristön merkitystä viestintään. Teoriaosuudessa selvitettiin, mikä ISBAR-menetelmä on ja mitä hyötyä sen käytöllä saavutetaan. Ohje koostettiin teoriaosuuteen kerätyn lähdemateriaalin pohjalta. Lopullisen muodon ohje sai yhteistyötoimijoilta saadun palautteen perusteella tehtyjen muutosten jälkeen.
ISBAR on strukturoitu kommunikaatiomenetelmä, joka on kehitetty 1990-luvulla USA:n merivoimissa parantamaan yhdenmukaista tiedonkulkua. Menetelmä mahdollistaa yhtenäisen kommunikaation eri ammattiryhmien kesken. Menetelmän avulla voidaan tiedonkulkua yhtenäistää ja saada tieto selkeään tiivistettyyn muotoon. ISBAR-menetelmän avulla raportointiin käytetty aika lyhentyy ja olennaiseen tietoon keskittyminen parantuu.