Digitaalinen palvelumuotoilu
Pehkonen, Matias (2018)
Pehkonen, Matias
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111727
Tiivistelmä
Verkkosivujen kävijäliikenteen tutkimuksen tavoitteena oli luoda verkkoanalytiikkaan pohjautuva datan visualisointi. Tutkimuksessa analytiikkalaitteiston tallentaman data koottiin visualiseksi esitykseksi, joka vastasi case-yrityksen kysymyksiä sivustonkäyttöä koskien. Muotoilun tuominen analytiikkayrityksen toiminnan pariin pyrki rakentamaan uusia näkemyksiä muotoilun ja analytiikan maailmoihin niin sanotun digitaalisen palvelumuotoilun avulla.
Toimeksiantajana tutkimuksessa toimii Super Analytics Oy, jonka asiakkaan verkkosivustoa kohtaan datan visualisointi tehtiin. Työssä benchmarkattiin toimeksiantajan aiempia analytiikkaprojekteja, luotiin tutkimukselle harkinnanvarainen otanta-ajanjakso, dokumentoitiin tulokset sekä analysoitiin data, jonka avulla asiakasprofiileja tukevat visualisoinnit rakennettiin. Tutkimuksessa hyödynnettiin verkkoanalytiikkaa tallentavaa Google Analytics -ohjelmistoa.
Tutkimuksessa yritysasiakkaan verkkoliikenne analysoitiin, jonka avulla sivustonkäytön kokonaiskuva havainnollistettiin eri infograafien avulla. Datan visualisointi, analytiikka ja asiakaslähtöisyys nivoutuivat tutkimuksessa digitaalisen palvelumuotoilun työksi, jonka avulla sivuston otanta-ajan kävijäliikenteestä rakennettiin ajankohtainen kuvaus. Tutkimuksen avulla löydettyjä visualisoinnin mahdollisuuksia voidaan hyväksikäyttää tulevien asiakasraporttien suunnittelussa.
Toimeksiantajana tutkimuksessa toimii Super Analytics Oy, jonka asiakkaan verkkosivustoa kohtaan datan visualisointi tehtiin. Työssä benchmarkattiin toimeksiantajan aiempia analytiikkaprojekteja, luotiin tutkimukselle harkinnanvarainen otanta-ajanjakso, dokumentoitiin tulokset sekä analysoitiin data, jonka avulla asiakasprofiileja tukevat visualisoinnit rakennettiin. Tutkimuksessa hyödynnettiin verkkoanalytiikkaa tallentavaa Google Analytics -ohjelmistoa.
Tutkimuksessa yritysasiakkaan verkkoliikenne analysoitiin, jonka avulla sivustonkäytön kokonaiskuva havainnollistettiin eri infograafien avulla. Datan visualisointi, analytiikka ja asiakaslähtöisyys nivoutuivat tutkimuksessa digitaalisen palvelumuotoilun työksi, jonka avulla sivuston otanta-ajan kävijäliikenteestä rakennettiin ajankohtainen kuvaus. Tutkimuksen avulla löydettyjä visualisoinnin mahdollisuuksia voidaan hyväksikäyttää tulevien asiakasraporttien suunnittelussa.