"Kaikki samassa liemessä" : Tutkimusraportti Hakunilan seurakunnan rippikoulutyön kehittämispäivistä
Lindholm, Hanna (2010)
Lindholm, Hanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037604
Tiivistelmä
Lindholm, Hanna. "Kaikki samassa liemessä" Tutkimusraportti Hakunilan seurakunnan rippikoulutyön kehittämispäivistä. Järvenpää, kevät 2010, 57 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä, tulkita ja kuvata Hakunilan seurakunnan rippikoulutyöhön vuonna 2009 osallistuneiden rippikoulutyöntekijöiden ja ohjaavien isosten merkityksellisiä kokemuksia rippikoulutyön kehittämiseksi Hakunilan seurakunnassa. Aihe opinnäytetyöhön saatiin Hakunilan seurakunnan rippikoulutyön papilta.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin toteuttamalla Hakunilan seurakunnassa kaksi erillistä kehittämispäivää. Toinen päivistä järjestettiin rippikoulutyöntekijöille ja toinen ohjaaville isosille. Kehittämispäivät koostuivat erilaisista ryhmässä tehtävistä harjoitteista. Harjoitteet toteutettiin toiminnallisia menetelmiä apuna käyttäen. Päivien aikana tapahtunutta toimintaa havainnointiin. Osallistujilta kerättiin palautetta kehittämispäivistä.
Rippikoulutyöntekijät ja ohjaavat isoset kokivat rippikoulun kehittämispäivän tarpeelliseksi. Oman ja koko rippikoulutyön kehittäminen nähtiin tärkeänä asiana.
Asiasanat: kvalitatiivinen tutkimus, rippikoulu, palaute, toiminnalliset menetelmät
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä, tulkita ja kuvata Hakunilan seurakunnan rippikoulutyöhön vuonna 2009 osallistuneiden rippikoulutyöntekijöiden ja ohjaavien isosten merkityksellisiä kokemuksia rippikoulutyön kehittämiseksi Hakunilan seurakunnassa. Aihe opinnäytetyöhön saatiin Hakunilan seurakunnan rippikoulutyön papilta.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin toteuttamalla Hakunilan seurakunnassa kaksi erillistä kehittämispäivää. Toinen päivistä järjestettiin rippikoulutyöntekijöille ja toinen ohjaaville isosille. Kehittämispäivät koostuivat erilaisista ryhmässä tehtävistä harjoitteista. Harjoitteet toteutettiin toiminnallisia menetelmiä apuna käyttäen. Päivien aikana tapahtunutta toimintaa havainnointiin. Osallistujilta kerättiin palautetta kehittämispäivistä.
Rippikoulutyöntekijät ja ohjaavat isoset kokivat rippikoulun kehittämispäivän tarpeelliseksi. Oman ja koko rippikoulutyön kehittäminen nähtiin tärkeänä asiana.
Asiasanat: kvalitatiivinen tutkimus, rippikoulu, palaute, toiminnalliset menetelmät