Luomutuotteiden suoramyynnin kehittäminen ravintoloihin
Määttä, Jasmin (2018)
Määttä, Jasmin
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312145
Tiivistelmä
Työssä käsitellään luomun tuotantoa, valvontaa ja sertifiointia, myyntikanavia, luomumarkkinoita, vastuullista kuluttamista, luomun käyttöä ravintoloissa sekä alan tulevaisuutta ja kehittämistä. Tavoitteena oli kehittää ideoita, kuinka luomutuotteiden suoramyyntiä ravintoloihin voitaisiin kehittää. Luomun kysyntä kasvaa jatkuvasti, joten ravintoloilla olisi hyvä tilaisuus hyödyntää sitä liiketoiminnassaan ja saada siitä kilpailuetua muihin yrityksiin nähden.
Työ toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen Webropol-kyselytyökalua kyselylomakkeen luomisessa. Työ rajattiin Etelä-Suomen luomutuottajiin, koska luomun kulutus on runsainta pääkaupunkiseudulla. Luomutuottajille lähetettiin kyselylomake, jonka avulla saatiin selvitettyä tuottajien mielipiteitä suoramyyntiin ja kuinka he näkevät alan tulevaisuuden. Kyselylomake lähetettiin 61 luomutuottajalle, heistä kyselyyn vastasi 23 henkilöä.
Tutkimukseen vastanneista 15 myi jo tuotteitaan suoraan ravintoloille. Useilla tuottajilla oli jo hallussa itselleen sopivat myynti- ja markkinointikanavat. Niiden valintaan oli vaikuttanut mm. sijainti, taloudellinen kannattavuus, tehokkuus, helppous ja hinta. Tuottajat, jotka eivät vielä myyneet ravintoloille, olivat kiinnostuneita myymään, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Tuotteiden tilaus tapahtui yleensä puhelimitse, sähköpostilla tai Facebookin välityksellä. Nämä tilauskanavat olivat toimineet hyvin tuottajien ja ravintoloiden välillä.
Luomutuotteiden kysyntä on nousussa ja sen myötä luomutuotanto kasvaa. Kyselyyn vastaajat kokivat sosiaalisella medialla olleen myös vaikutusta kysynnän nousuun. Tuotteiden toimitustapoja oli monia. Suurin osa oli löytänyt itselleen sopivan tavan toimittaa tuotteensa, mutta kuitenkin logistiset ongelmat koettiin suurimmaksi esteeksi suoramyynnin onnistumiselle.
Tutkimuksessa korostui luomualan toimijoiden yhteistyön puute. Yhteistyölle toimijoiden välillä on suuri tarve, jotta alaa voidaan kehittää eteenpäin. Kuitenkin mielipiteet olivat hyvin jakautuneita luomutuottajien kesken. Kyselyyn vastanneilla oli eri mielipiteitä siitä, kenen vastuulla alan kehittäminen on ja mitä sen eteen voitaisiin tehdä.
Päätelmänä tutkimuksesta on, että luomutuottajat ja ravintoloiden henkilökunta täytyy saada tutustumaan toisiinsa. Luomalla kontakteja toisen osapuolen kanssa voidaan laajentaa myyntikanavia. Tämä onnistuisi, jos heille luotaisiin yhteinen tapahtuma, jossa he pääsisivät luomaan kontakteja. Suoramyynti on haastavaa sen logistisen puolen vuoksi, mutta asia on kuitenkin ratkaistavissa.
Työ toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen Webropol-kyselytyökalua kyselylomakkeen luomisessa. Työ rajattiin Etelä-Suomen luomutuottajiin, koska luomun kulutus on runsainta pääkaupunkiseudulla. Luomutuottajille lähetettiin kyselylomake, jonka avulla saatiin selvitettyä tuottajien mielipiteitä suoramyyntiin ja kuinka he näkevät alan tulevaisuuden. Kyselylomake lähetettiin 61 luomutuottajalle, heistä kyselyyn vastasi 23 henkilöä.
Tutkimukseen vastanneista 15 myi jo tuotteitaan suoraan ravintoloille. Useilla tuottajilla oli jo hallussa itselleen sopivat myynti- ja markkinointikanavat. Niiden valintaan oli vaikuttanut mm. sijainti, taloudellinen kannattavuus, tehokkuus, helppous ja hinta. Tuottajat, jotka eivät vielä myyneet ravintoloille, olivat kiinnostuneita myymään, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Tuotteiden tilaus tapahtui yleensä puhelimitse, sähköpostilla tai Facebookin välityksellä. Nämä tilauskanavat olivat toimineet hyvin tuottajien ja ravintoloiden välillä.
Luomutuotteiden kysyntä on nousussa ja sen myötä luomutuotanto kasvaa. Kyselyyn vastaajat kokivat sosiaalisella medialla olleen myös vaikutusta kysynnän nousuun. Tuotteiden toimitustapoja oli monia. Suurin osa oli löytänyt itselleen sopivan tavan toimittaa tuotteensa, mutta kuitenkin logistiset ongelmat koettiin suurimmaksi esteeksi suoramyynnin onnistumiselle.
Tutkimuksessa korostui luomualan toimijoiden yhteistyön puute. Yhteistyölle toimijoiden välillä on suuri tarve, jotta alaa voidaan kehittää eteenpäin. Kuitenkin mielipiteet olivat hyvin jakautuneita luomutuottajien kesken. Kyselyyn vastanneilla oli eri mielipiteitä siitä, kenen vastuulla alan kehittäminen on ja mitä sen eteen voitaisiin tehdä.
Päätelmänä tutkimuksesta on, että luomutuottajat ja ravintoloiden henkilökunta täytyy saada tutustumaan toisiinsa. Luomalla kontakteja toisen osapuolen kanssa voidaan laajentaa myyntikanavia. Tämä onnistuisi, jos heille luotaisiin yhteinen tapahtuma, jossa he pääsisivät luomaan kontakteja. Suoramyynti on haastavaa sen logistisen puolen vuoksi, mutta asia on kuitenkin ratkaistavissa.