Ruusutulehduspotilaiden kokemukset kirjallisen hoito-ohjeen käytöstä
Mykkänen, Elina (2010)
Mykkänen, Elina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005027396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005027396
Tiivistelmä
Mykkänen, Elina. Ruusutulehduspotilaiden kokemukset kirjallisen hoito-ohjeen käytöstä. Helsinki, kevät 2010, 46 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ruusutulehdusta sairastaneiden asiakkaiden kokemuksia kirjallisen hoito-ohjeen käytöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli
saada tietoa, jota voidaan hyödyntää kirjallisen hoito-ohjeen kehittämisessä. Kirjallista hoito-ohjetta halutaan kehittää, jotta ohje vastaisi paremmin asiakkaiden tarpeita.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin kesäkuussa 2009, mihin käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja, joihin osallistui 10 henkilöä. Tutkimusaineisto analysointiin sisällön analyysillä.
Tutkimustulosten mukaan kirjallisen hoito-ohjeen käyttö suullisen ohjauksen tukena on merkittävää. Kirjallinen hoito-ohje tuki asiakkaiden kotona pärjäämistä sairauden aikana ja lisäsi asiakkaiden tiedonmäärää sairauden suhteen. Hoito-ohjeessa mainitut yhteystiedot koettiin tärkeiksi. Kuitenkaan ruusutulehduspotilaan hoito-ohje ei tukenut asiakkaita itse sairauden hoidossa. Tutkimustulokset korostivat levon ja ehkäisyn tärkeyttä ruusutulehduksen hoidossa. Ruusutulehduspotilaat pitivät kirjallista hoito-ohjetta kokonaisuudessa ymmärrettävänä ja selkeänä.
Kehittämisehdotukseksi nousi, että kirjallisessa hoito-ohjeessa kiinnitettäisiin enemmän huomiota ruusutulehduksen hoitoon. Erityisesti ruusutulehduksen ehkäisystä ja jälkihoidosta tulisi antaa riittävästi tietoa asiakkaille.
Asiasanat: ruusutulehdus, potilasohjaus, ihotaudit, arviointi, kvalitatiivinen tutkimus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ruusutulehdusta sairastaneiden asiakkaiden kokemuksia kirjallisen hoito-ohjeen käytöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli
saada tietoa, jota voidaan hyödyntää kirjallisen hoito-ohjeen kehittämisessä. Kirjallista hoito-ohjetta halutaan kehittää, jotta ohje vastaisi paremmin asiakkaiden tarpeita.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin kesäkuussa 2009, mihin käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja, joihin osallistui 10 henkilöä. Tutkimusaineisto analysointiin sisällön analyysillä.
Tutkimustulosten mukaan kirjallisen hoito-ohjeen käyttö suullisen ohjauksen tukena on merkittävää. Kirjallinen hoito-ohje tuki asiakkaiden kotona pärjäämistä sairauden aikana ja lisäsi asiakkaiden tiedonmäärää sairauden suhteen. Hoito-ohjeessa mainitut yhteystiedot koettiin tärkeiksi. Kuitenkaan ruusutulehduspotilaan hoito-ohje ei tukenut asiakkaita itse sairauden hoidossa. Tutkimustulokset korostivat levon ja ehkäisyn tärkeyttä ruusutulehduksen hoidossa. Ruusutulehduspotilaat pitivät kirjallista hoito-ohjetta kokonaisuudessa ymmärrettävänä ja selkeänä.
Kehittämisehdotukseksi nousi, että kirjallisessa hoito-ohjeessa kiinnitettäisiin enemmän huomiota ruusutulehduksen hoitoon. Erityisesti ruusutulehduksen ehkäisystä ja jälkihoidosta tulisi antaa riittävästi tietoa asiakkaille.
Asiasanat: ruusutulehdus, potilasohjaus, ihotaudit, arviointi, kvalitatiivinen tutkimus