Raportoinnin tavat ja vaikuttavuus ulkoistetussa taloushallinnossa
Nikander, Sanna (2018)
Nikander, Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312128
Tiivistelmä
Taloushallinnon tuottamilla raporteilla on keskeinen merkitys liiketoiminnan ohjaamisessa. Kun taloushallinto on ulkoistettu, on tärkeää, että asiakas ja tilitoimisto sopivat raportoinnin tavoitteista ja toimintatavoista. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan toimeksiantajan asiakkaita haastattelemalla tilitoimiston raportoinnin laatua ja tämänhetkistä tilannetta. Tavoitteena on selvittää, kokevatko asiakkaat hyötyvänsä saamistaan raporteista tai saavatko he raporteista minkäänlaista lisäarvoa. Sivutavoitteena on myös selvittää toimeksiantajan ohjelmistovaihdoksen mahdollisia etuja ja hyötyjä asiakkaan näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosassa määritellään aluksi ulkoisen ja johdon laskentatoimen raporttien eroja. Johdon laskentatoimen puolelta esille nostetaan erityisesti budjetointi sekä talousviestintä. Teoriaosassa käsitellään myös automaation ja ohjelmistojen integroinnin yleistymistä ja vaikutusta taloushallinnon alaan. Lopuksi esille nostetaan pilvipalvelujen yleistyminen alalla.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutetaan haastattelemalla toimeksiantajan valitsemia asiakkaita. Haastattelut toteutetaan teemahaastatteluna monipuolisten vastausten saamiseksi. Sekä asiakkaiden että toimeksiantajan edustajan haastattelut muodostuvat kolmesta teemasta. Asiakkaiden haastatteluissa käsitellään raportoinnin nykytilaa, toiveita raportoinnin suhteen sekä raportoinnista saatavia hyötyjä. Toimeksiantajan haastattelussa käsitellään lisäksi ohjelmistovaihdoksen tuomia muutoksia ja mahdollisia hyötyjä.
Haastattelutulosten perusteella voidaan todeta, että toimeksiantajan raportoinnin nykytila on vankalla pohjalla. Vaikka haastatteluissa ilmeni pieniä puutteita ja kehitystarpeita, eivät ne ole haitanneet raportointia tai siitä saatavia hyötyjä. Ulkoisen laskentatoimen raportointi vie edelleen suuren osan asiakkaiden raportointitarpeista, mutta johdon laskentatoimen tarpeet ovat selkeästi kasvamassa. Johdon laskentatoimen raportoinnissa halutaan usein hyödyntää tilitoimiston tarjoamia palveluita.
Haastattelutulosten perusteella voidaan myös yhdistää raportoinnin tuoman lisäarvon ja integroitujen ohjelmistojen vaikutus toisiinsa. Vaikuttaa siltä, että asiakkaan käyttäessä Procountorin tai Lemonsoftin kaltaista pilvipalveluna toimivaa, taloushallinnon toiminnot integroivaa ohjelmistoa, ei tämä saa kirjanpitäjän lähettämistä raporteista lisäarvoa.
Opinnäytetyön teoriaosassa määritellään aluksi ulkoisen ja johdon laskentatoimen raporttien eroja. Johdon laskentatoimen puolelta esille nostetaan erityisesti budjetointi sekä talousviestintä. Teoriaosassa käsitellään myös automaation ja ohjelmistojen integroinnin yleistymistä ja vaikutusta taloushallinnon alaan. Lopuksi esille nostetaan pilvipalvelujen yleistyminen alalla.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutetaan haastattelemalla toimeksiantajan valitsemia asiakkaita. Haastattelut toteutetaan teemahaastatteluna monipuolisten vastausten saamiseksi. Sekä asiakkaiden että toimeksiantajan edustajan haastattelut muodostuvat kolmesta teemasta. Asiakkaiden haastatteluissa käsitellään raportoinnin nykytilaa, toiveita raportoinnin suhteen sekä raportoinnista saatavia hyötyjä. Toimeksiantajan haastattelussa käsitellään lisäksi ohjelmistovaihdoksen tuomia muutoksia ja mahdollisia hyötyjä.
Haastattelutulosten perusteella voidaan todeta, että toimeksiantajan raportoinnin nykytila on vankalla pohjalla. Vaikka haastatteluissa ilmeni pieniä puutteita ja kehitystarpeita, eivät ne ole haitanneet raportointia tai siitä saatavia hyötyjä. Ulkoisen laskentatoimen raportointi vie edelleen suuren osan asiakkaiden raportointitarpeista, mutta johdon laskentatoimen tarpeet ovat selkeästi kasvamassa. Johdon laskentatoimen raportoinnissa halutaan usein hyödyntää tilitoimiston tarjoamia palveluita.
Haastattelutulosten perusteella voidaan myös yhdistää raportoinnin tuoman lisäarvon ja integroitujen ohjelmistojen vaikutus toisiinsa. Vaikuttaa siltä, että asiakkaan käyttäessä Procountorin tai Lemonsoftin kaltaista pilvipalveluna toimivaa, taloushallinnon toiminnot integroivaa ohjelmistoa, ei tämä saa kirjanpitäjän lähettämistä raporteista lisäarvoa.