Laadunvarmistaminen teollisuuden komponenttitoimittajan toimitusketjussa : Case: Finn-Jiit Oy
Nuutila, Ville (2018)
Nuutila, Ville
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235253
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantona oli tutkia teollisuuden komponenttitoimittaja Finn-Jiit Oy:n toimitusketjun laatua ja selvittää sen ongelmakohtia laadun näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayritykselle uusi toimintamalli, jotta organisaation laatu voidaan varmistaa koko toimitusketjussa.
Opinnäytetyö suoritettiin laadullisena Case-tutkimuksena. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on kuvattu laajasti toimintojen ja toimitusketjun johtamista, laatukäsitettä teollisuudessa sekä toimittajayhteistyön ja reklamaatioprosessin kehittämistä. Teoreettista viitekehystä käytettiin tukena järjestetyille haastatteluille ja palavereille sekä omalle havainnoinnille, joiden avulla kartoitettiin toimeksiantajan nykytilaa toimitusketjussa ja sen laadun varmistamisessa. Nykytilan kartoittamisen tavoitteena oli löytää ne toimeksiantajan toiminnan ja toimitusketjun ongelmakohdat laadun näkökulmasta, joiden kehittämiseen tutkimuksessa keskityttiin.
Tutkimuksen tuloksena suunniteltiin ja luotiin uusi toimintamalli varmistamaan laatu toimitusketjussa. Uusi toimintamalli keskittyy parantamaan suurimpien ongelmakohtien laatua. Työn tuloksina syntyi prosessikaaviot toimitusketjusta ja kehitetystä toimittajavalintaprosessista, ohjeet toimittajavalinnoille ja -arvioinneille, ohjeet laadun ja asiakastyytyväisyyden mittaamiselle, ohjeet reklamaation käsittelylle, laatukansio laadun dokumentoinnille sekä menetelmät toimeksiantajan laadun jatkuvalle kehittämiselle.
Tutkimuksessa syntyneet tulokset esitettiin kehitysehdotuksena toimeksiantajayritykselle. Lopullinen toimintamallin implementointi on toimeksiantajan johdon vastuulla. Johdon vastuulle jää myös henkilöstön kannustaminen toimimaan uuden toimintamallin mukaisesti.
Opinnäytetyö suoritettiin laadullisena Case-tutkimuksena. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on kuvattu laajasti toimintojen ja toimitusketjun johtamista, laatukäsitettä teollisuudessa sekä toimittajayhteistyön ja reklamaatioprosessin kehittämistä. Teoreettista viitekehystä käytettiin tukena järjestetyille haastatteluille ja palavereille sekä omalle havainnoinnille, joiden avulla kartoitettiin toimeksiantajan nykytilaa toimitusketjussa ja sen laadun varmistamisessa. Nykytilan kartoittamisen tavoitteena oli löytää ne toimeksiantajan toiminnan ja toimitusketjun ongelmakohdat laadun näkökulmasta, joiden kehittämiseen tutkimuksessa keskityttiin.
Tutkimuksen tuloksena suunniteltiin ja luotiin uusi toimintamalli varmistamaan laatu toimitusketjussa. Uusi toimintamalli keskittyy parantamaan suurimpien ongelmakohtien laatua. Työn tuloksina syntyi prosessikaaviot toimitusketjusta ja kehitetystä toimittajavalintaprosessista, ohjeet toimittajavalinnoille ja -arvioinneille, ohjeet laadun ja asiakastyytyväisyyden mittaamiselle, ohjeet reklamaation käsittelylle, laatukansio laadun dokumentoinnille sekä menetelmät toimeksiantajan laadun jatkuvalle kehittämiselle.
Tutkimuksessa syntyneet tulokset esitettiin kehitysehdotuksena toimeksiantajayritykselle. Lopullinen toimintamallin implementointi on toimeksiantajan johdon vastuulla. Johdon vastuulle jää myös henkilöstön kannustaminen toimimaan uuden toimintamallin mukaisesti.