Mitä on mobiilipelien markkinointi? : Miten oululaiset mobiilipelialan yritykset markkinoivat?
Markkinen, Aleksi (2018)
Markkinen, Aleksi
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312165
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee mobiilipelialan markkinointia, mitä lähden purkamaan ensin teorian avulla ja lopuksi oululaisia alan yrittäjiä haastattelemalla. Peliala on ollut minulle tärkeä ja tuttu jo ihan viihteen muodossa ja halusin työlläni antaa välillä jotain takaisin itselleni tärkeälle alalle. Työn takana on myös oma halu oppia alan markkinoinnin tietotaitoa, sekä tuottaa kuvaa oululaisen mobiilipelialan markkinoinnin tasosta ja toimintaperiaatteista. Näiden tavoitteiden kautta pyrin omalla panoksellani kehittämään alan markkinointiosaamista.
Opinnäytetyö toteutetaan laadullisella menetelmällä, joka pyrkii vastaamaan tutkimusongelmaan; Mitä on mobiilipelien markkinointi? Miten oululaiset mobiilipelialan yritykset markkinoivat? Laadullinen tutkimus toteutetaan kolmea alan yritystä haastattelemalla, jotka olen valinnut edustamaan mahdollisimman laajasti alan eri yrityksiä. Käytännön haastattelujen lisäksi opinnäytetyö sisältää laajan teoriaperustan mobiilipelimarkkinoinnin toteuttamisen tueksi, sekä avaa alan eri käytänteitä ja termejä opinnäytetyön eri taustoista tulevat lukijat mielessä pitäen.
Teorian aineistoon käytän markkinoinnin osalta Philip Kotlerin ja Gary Armstrongin Principles of Marketing-teosta ja pelialan markkinoinnin käytänteiden pohjateoksena on Mika Määtän ja Erkki Nuottilan Opas peliliiketoimintaan -kirja. Näiden teoriapohjan luovien kirjojen lisäksi opinnäytetyössä käytetään useita internet julkaisuja, jotta alasta saadaan luotua mahdollisimman ajanmukainen kuva.
Opinnäytetyön pohjalta saatiin hyvä kuva oululaisten mobiilipelialan yritysten markkinoinnin tär-keimmistä käytänteistä, sekä teoriapohjan kautta kattava tietoperusta alan markkinointiin. Työ myös tuo esille alan haasteita ja ongelmia, joihin jatkotoimenpiteinä voidaan puuttua, jotta alan markkinoinnista saataisiin kilpailukykyisempi haasteellisilla markkinoilla.
Opinnäytetyö toteutetaan laadullisella menetelmällä, joka pyrkii vastaamaan tutkimusongelmaan; Mitä on mobiilipelien markkinointi? Miten oululaiset mobiilipelialan yritykset markkinoivat? Laadullinen tutkimus toteutetaan kolmea alan yritystä haastattelemalla, jotka olen valinnut edustamaan mahdollisimman laajasti alan eri yrityksiä. Käytännön haastattelujen lisäksi opinnäytetyö sisältää laajan teoriaperustan mobiilipelimarkkinoinnin toteuttamisen tueksi, sekä avaa alan eri käytänteitä ja termejä opinnäytetyön eri taustoista tulevat lukijat mielessä pitäen.
Teorian aineistoon käytän markkinoinnin osalta Philip Kotlerin ja Gary Armstrongin Principles of Marketing-teosta ja pelialan markkinoinnin käytänteiden pohjateoksena on Mika Määtän ja Erkki Nuottilan Opas peliliiketoimintaan -kirja. Näiden teoriapohjan luovien kirjojen lisäksi opinnäytetyössä käytetään useita internet julkaisuja, jotta alasta saadaan luotua mahdollisimman ajanmukainen kuva.
Opinnäytetyön pohjalta saatiin hyvä kuva oululaisten mobiilipelialan yritysten markkinoinnin tär-keimmistä käytänteistä, sekä teoriapohjan kautta kattava tietoperusta alan markkinointiin. Työ myös tuo esille alan haasteita ja ongelmia, joihin jatkotoimenpiteinä voidaan puuttua, jotta alan markkinoinnista saataisiin kilpailukykyisempi haasteellisilla markkinoilla.