Isät päiväkodin arjessa
Harju, Saara (2010)
Harju, Saara
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297229
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Harju, Saara. Isät päiväkodin arjessa. Helsinki, kevät 2010, 64 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää isien näkemyksiä, kokemuksia ja toiveita päiväkodin ja isien välisestä yhteistyöstä sekä kartoittaa, millaiseen päiväkodin järjestämään toimintaan isät lähtisivät mukaan. Opinnäytetyö liittyi Verkostot lapsen elämän siirtymävaiheiden edistäjinä –hankkeeseen, jonka yhtenä tavoitteena oli saada isiä aktivoitumaan entistä enemmän mukaan päiväkodin ja koulun arkeen ja toimintaan.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella 1–5-vuotiaiden päiväkodissa olevien lasten isiltä. Kyselylomake toimitettiin neljään eri päiväkotiin. Yhteensä lomakkeita jaettiin 88 kpl, joista palautettiin täytettynä 31 kpl. Aineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan molemmat vanhemmat osallistuivat melko tasapuolisesti kodin ja päiväkodin arkeen liittyviin asioihin. Isien mielestä heidät huomioitiin lastensa päiväkodissa tasavertaisesti äitien kanssa. Isät pitivät päiväkodin kanssa tehtävää yhteistyötä tärkeänä, erityisen tärkeinä yhteistyön muotoina pidettiin päivittäisiä keskusteluja päiväkodin henkilökunnan kanssa ja päiväkodin kasvatuskeskusteluja. Vähemmän tär-keänä yhteistyön muotona pidettiin päiväkodin talkoita, jotka osoittautuivat myös melko tuntemattomaksi asiaksi vastaajien keskuudessa.
Isät esittivät hyvin vähän kehittämisehdotuksia päiväkodin ja isien väliseen yhteistyöhön liittyen. Yksi vastaaja toivoi päiväkoteihin enemmän miespuolisia lastentarhanopettajia ja yksi toi esiin, että pitäisi tarkemmin valvoa sitä, miten päiväkodin henkilökunta ottaa lapset ja vanhemmat vastaan tuonti- ja hakutilanteissa.
Kyselyyn vastanneista isistä suurin osa ei ollut koskaan osallistunut isätoimintaan. Päi-väkodeissa oli järjestetty melko vähän toimintaa isille. Yhdessä tutkimuspäiväkodissa oli järjestetty isävanhempainiltoja, joista vastaajilla oli positiivisia kokemuksia. Suurin osa kyselyyn vastanneista isistä oli kuitenkin sitä mieltä, ettei päiväkodin tarvitse järjestää isille omaa toimintaa.
Asiasanat: isyys, varhaiskasvatus, päivähoito, isät, kasvatuskumppanuus, yhteistyö, kvalitatiivinen tutkimus
Harju, Saara. Isät päiväkodin arjessa. Helsinki, kevät 2010, 64 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää isien näkemyksiä, kokemuksia ja toiveita päiväkodin ja isien välisestä yhteistyöstä sekä kartoittaa, millaiseen päiväkodin järjestämään toimintaan isät lähtisivät mukaan. Opinnäytetyö liittyi Verkostot lapsen elämän siirtymävaiheiden edistäjinä –hankkeeseen, jonka yhtenä tavoitteena oli saada isiä aktivoitumaan entistä enemmän mukaan päiväkodin ja koulun arkeen ja toimintaan.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella 1–5-vuotiaiden päiväkodissa olevien lasten isiltä. Kyselylomake toimitettiin neljään eri päiväkotiin. Yhteensä lomakkeita jaettiin 88 kpl, joista palautettiin täytettynä 31 kpl. Aineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan molemmat vanhemmat osallistuivat melko tasapuolisesti kodin ja päiväkodin arkeen liittyviin asioihin. Isien mielestä heidät huomioitiin lastensa päiväkodissa tasavertaisesti äitien kanssa. Isät pitivät päiväkodin kanssa tehtävää yhteistyötä tärkeänä, erityisen tärkeinä yhteistyön muotoina pidettiin päivittäisiä keskusteluja päiväkodin henkilökunnan kanssa ja päiväkodin kasvatuskeskusteluja. Vähemmän tär-keänä yhteistyön muotona pidettiin päiväkodin talkoita, jotka osoittautuivat myös melko tuntemattomaksi asiaksi vastaajien keskuudessa.
Isät esittivät hyvin vähän kehittämisehdotuksia päiväkodin ja isien väliseen yhteistyöhön liittyen. Yksi vastaaja toivoi päiväkoteihin enemmän miespuolisia lastentarhanopettajia ja yksi toi esiin, että pitäisi tarkemmin valvoa sitä, miten päiväkodin henkilökunta ottaa lapset ja vanhemmat vastaan tuonti- ja hakutilanteissa.
Kyselyyn vastanneista isistä suurin osa ei ollut koskaan osallistunut isätoimintaan. Päi-väkodeissa oli järjestetty melko vähän toimintaa isille. Yhdessä tutkimuspäiväkodissa oli järjestetty isävanhempainiltoja, joista vastaajilla oli positiivisia kokemuksia. Suurin osa kyselyyn vastanneista isistä oli kuitenkin sitä mieltä, ettei päiväkodin tarvitse järjestää isille omaa toimintaa.
Asiasanat: isyys, varhaiskasvatus, päivähoito, isät, kasvatuskumppanuus, yhteistyö, kvalitatiivinen tutkimus