Toimintakäsikirjan kehittäminen kuljetusyritykselle
Alanko, Toni (2018)
Alanko, Toni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219229
Tiivistelmä
Laadukkaan palvelun tarjoaminen on tärkeää yrityksen kilpailukyvyn parantamiseksi, erityisesti vahvasti kilpailluilla toimialoilla. Yritykset voivat hyvällä laadulla erottautua kilpailijoistaan ja saavuttaa kilpailuetua.
Tavaraläheteillä on suunnitelmana kehittää tulevaisuudessa sertifioitu laadunhallintajärjestelmä. Opinnäytetyön tavoitteena on rakentaa yritykselle toimintakäsikirja laadunhallintajärjestelmän ohjaamiseksi ja samalla helpottaa laadunhallintajärjestelmän vaatimien käytännön tehtävien hahmottamista.
Tutkimusaineisto kerättiin asiakaskyselyn avulla. Sen tavoitteena oli selvittää yrityksen nykyisten asiakkaiden kokemuksia laadusta yleisellä tasolla, ja minkälaiseksi he kokevat Tavaralähettien nykyisen laatumielikuvan. Kysely toteutettiin Microsoftin Forms -ohjelmiston avulla. Kyselyn tuloksien mukaan, Tavaralähettien asiakkaat arvostivat yrityksen laatumielikuvan korkeaksi. Yleisellä tasolla tarkasteltuna, sertifioidulla laadunhallintajärjestelmällä voidaan saavuttaa lisäarvoa yrityksen asiakkaille.
Toimintakäsikirjan rakentaminen aloitettiin tutustumalla ISO 9001:2015 -standardin vaatimuksiin. Toimintakäsikirja luotiin vastaamaan ISO 9001:2015 -standardia, jotta sen pohjalta rakennettu laadunhallintajärjestelmä on tulevaisuudessa helposti sertifioitavissa.
Työn lopputuloksena saatiin tiivis toimintakäsikirja, jota toimeksiantaja voi hyödyntää toiminnassaan. Toimintakäsikirjan lisäksi luotiin tarvittavat standardin edellyttämät lomakkeet. Valmiiden lomakkeiden avulla varsinaisen laadunhallintajärjestelmän rakentaminen nopeutuu huomattavasti, koska lomakepohjat ovat valmiiksi luotuna. Toimintakäsikirjaa on tarkoitus käyttää tulevaisuudessa laadunhallintajärjestelmän rakentamiseen.
Tavaraläheteillä on suunnitelmana kehittää tulevaisuudessa sertifioitu laadunhallintajärjestelmä. Opinnäytetyön tavoitteena on rakentaa yritykselle toimintakäsikirja laadunhallintajärjestelmän ohjaamiseksi ja samalla helpottaa laadunhallintajärjestelmän vaatimien käytännön tehtävien hahmottamista.
Tutkimusaineisto kerättiin asiakaskyselyn avulla. Sen tavoitteena oli selvittää yrityksen nykyisten asiakkaiden kokemuksia laadusta yleisellä tasolla, ja minkälaiseksi he kokevat Tavaralähettien nykyisen laatumielikuvan. Kysely toteutettiin Microsoftin Forms -ohjelmiston avulla. Kyselyn tuloksien mukaan, Tavaralähettien asiakkaat arvostivat yrityksen laatumielikuvan korkeaksi. Yleisellä tasolla tarkasteltuna, sertifioidulla laadunhallintajärjestelmällä voidaan saavuttaa lisäarvoa yrityksen asiakkaille.
Toimintakäsikirjan rakentaminen aloitettiin tutustumalla ISO 9001:2015 -standardin vaatimuksiin. Toimintakäsikirja luotiin vastaamaan ISO 9001:2015 -standardia, jotta sen pohjalta rakennettu laadunhallintajärjestelmä on tulevaisuudessa helposti sertifioitavissa.
Työn lopputuloksena saatiin tiivis toimintakäsikirja, jota toimeksiantaja voi hyödyntää toiminnassaan. Toimintakäsikirjan lisäksi luotiin tarvittavat standardin edellyttämät lomakkeet. Valmiiden lomakkeiden avulla varsinaisen laadunhallintajärjestelmän rakentaminen nopeutuu huomattavasti, koska lomakepohjat ovat valmiiksi luotuna. Toimintakäsikirjaa on tarkoitus käyttää tulevaisuudessa laadunhallintajärjestelmän rakentamiseen.