Varaosavaraston kehittäminen
Rohunen, Henri (2018)
Rohunen, Henri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249958
Tiivistelmä
Snellman Motorsport / Great Life Europe Oy on harrasteajoneuvojen jälleenmyyntiä sekä niille tarvittavien lisäarvopalveluiden myymistä harjoittava yritys. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa Yamaha-merkkisten ajoneuvojen varaosavaraston tilanne, hahmottaa varaosavaraston ongelmakohdat ja ehdottaa niille korjaustavat. Lisäksi tutkimus toimii oppaana toimeksiantajalle muiden, erimerkkisten ajoneuvojen varaosavaraston kehittämisessä.
Varaosavarastoon tutustuttiin käymällä yrityksessä vierailulla, haastattelemalla yrityksen henkilöstöä sekä käymällä sähköpostikirjeenvaihtoa yrityksen myymäläpäällikön kanssa. Varaosavaraston tietojen käsittely suoritettiin Microsoft Excel ® taulukkolaskelmaohjelmalla. Varaosavaraston hallintaan käytettyyn KoneFutur -ohjelmaan päästiin tutustumaan ohjelman valmistajalta, FuturSoft Oy:ltä saadulla 30 päivän demoversiolla. Tämä ohjelma on erityisesti suunniteltu moottoripyörä- ja pienkoneliikkeille. Valitettavasti ohjelmasta saatuja varaosavaraston tietoja ei saatu siirrettyä demoversioon.
Tutkimustuloksena saatiin hahmotettua varaosavaraston nykytilanne sekä varaston ongelmakohdat. Varaosavarastoon sitoutunutta pääomaa tulisi pyrkiä vähentämään tulevaisuudessa hyödyntämällä varaosavarastonhallintaan käytetyn ohjelman ABC-analyysiä ja kysynnän ennakoimisen metodeita sekä mahdollisesti siirtymällä asiakkaalle erikseen tilattavien varaosien osasuoritusten veloitukseen. ABC-analyysin luokittelun jälkeen voidaan eri luokille valita mieluinen palvelutaso ja täydennystapa. Kysynnän ennustamisella saataisiin tukea tulevan kauden hankintoihin. Erikseen tilattavan varaosan osasuoritus nostaisi asiakkaiden kynnystä jättää lunastamatta heille erityisesti tilattu varaosa.
Varaosavarastoon tutustuttiin käymällä yrityksessä vierailulla, haastattelemalla yrityksen henkilöstöä sekä käymällä sähköpostikirjeenvaihtoa yrityksen myymäläpäällikön kanssa. Varaosavaraston tietojen käsittely suoritettiin Microsoft Excel ® taulukkolaskelmaohjelmalla. Varaosavaraston hallintaan käytettyyn KoneFutur -ohjelmaan päästiin tutustumaan ohjelman valmistajalta, FuturSoft Oy:ltä saadulla 30 päivän demoversiolla. Tämä ohjelma on erityisesti suunniteltu moottoripyörä- ja pienkoneliikkeille. Valitettavasti ohjelmasta saatuja varaosavaraston tietoja ei saatu siirrettyä demoversioon.
Tutkimustuloksena saatiin hahmotettua varaosavaraston nykytilanne sekä varaston ongelmakohdat. Varaosavarastoon sitoutunutta pääomaa tulisi pyrkiä vähentämään tulevaisuudessa hyödyntämällä varaosavarastonhallintaan käytetyn ohjelman ABC-analyysiä ja kysynnän ennakoimisen metodeita sekä mahdollisesti siirtymällä asiakkaalle erikseen tilattavien varaosien osasuoritusten veloitukseen. ABC-analyysin luokittelun jälkeen voidaan eri luokille valita mieluinen palvelutaso ja täydennystapa. Kysynnän ennustamisella saataisiin tukea tulevan kauden hankintoihin. Erikseen tilattavan varaosan osasuoritus nostaisi asiakkaiden kynnystä jättää lunastamatta heille erityisesti tilattu varaosa.