Kainuun Sanomien printtiuudistus : kuinka Kainuun Sanomat onnistui printin sisältöuudistuksessa lukijoiden mielestä
Korhonen, Antti-Jussi (2018)
Korhonen, Antti-Jussi
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412330
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Kainuun Sanomien lukijoiden mielipidettä lehden tammikuussa 2018 julkaistua printin sisältöuudistusta kohtaan. Opinnäytetyössä käydään myös läpi rakenteelliset ja sisällölliset muutokset, joita Kainuun Sanomien mielipide-, uutis-, kulttuuri-, ja urheiluosastoilla tapahtui sisältöuudistuksen myötä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä kyselytutkimusta ja sisällön erittelyä. Kyselytutkimus toteutettiin verkossa strukturoituna lomakekyselynä. Kysely luotiin Webropol-kyselytyökalulla ja julkaistiin verkossa. Kyselyn markkinoinnista vastasi opinnäytetyön tilaajana toimiva Kainuun Sanomat.
Markkinoinnin ensisijainen kohderyhmä oli Kainuun Sanomien printtilehden lukijat.
Sisällön erittelyssä keskityttiin tarkastelemaan, lisääntyikö kainuulaisten juttujen määrä lehden sivuilla ja millaisina konkreettisina sivuelementteinä uudistus näkyi lehden eri osastoilla.
Lukijakyselystä selvisi se, että lukijoiden mielenkiinto Kainuun Sanomia kohtaan oli kasvanut. Kyselyn mukaan ylivoimaisesti eniten lehden lukijoita kiinnostivat paikalliset uutiset. Vastaajien mielestä Kainuun Sanomat nostaa uudistuksen jälkeen esiin paikallisia puheenaiheita hieman aiempaa paremmin.
Sisällön erittelyssä selvisi, että paikallisten uutisten määrä kasvoi mielipideosastolla. Kaikkiaan julkaistujen juttujen määrä kasvoi hiukan Kainuun Sanomien printissä tammikuun 2018 sisältöuudistuksen jälkeen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä kyselytutkimusta ja sisällön erittelyä. Kyselytutkimus toteutettiin verkossa strukturoituna lomakekyselynä. Kysely luotiin Webropol-kyselytyökalulla ja julkaistiin verkossa. Kyselyn markkinoinnista vastasi opinnäytetyön tilaajana toimiva Kainuun Sanomat.
Markkinoinnin ensisijainen kohderyhmä oli Kainuun Sanomien printtilehden lukijat.
Sisällön erittelyssä keskityttiin tarkastelemaan, lisääntyikö kainuulaisten juttujen määrä lehden sivuilla ja millaisina konkreettisina sivuelementteinä uudistus näkyi lehden eri osastoilla.
Lukijakyselystä selvisi se, että lukijoiden mielenkiinto Kainuun Sanomia kohtaan oli kasvanut. Kyselyn mukaan ylivoimaisesti eniten lehden lukijoita kiinnostivat paikalliset uutiset. Vastaajien mielestä Kainuun Sanomat nostaa uudistuksen jälkeen esiin paikallisia puheenaiheita hieman aiempaa paremmin.
Sisällön erittelyssä selvisi, että paikallisten uutisten määrä kasvoi mielipideosastolla. Kaikkiaan julkaistujen juttujen määrä kasvoi hiukan Kainuun Sanomien printissä tammikuun 2018 sisältöuudistuksen jälkeen.