Influencer Marknadsföring på Instagram: en attitydundersökning
Lehtola, Anton (2018)
Lehtola, Anton
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412317
Tiivistelmä
Sociala medier möjliggör att dela innehåll snabbt och enkelt. Det har lett till en ökad användning av sociala medier som marknadsföringsverktyg. En variant av marknadsföring på sociala media är användning av influencers på Instagram. Detta examensarbete behandlar konsumenternas attityder till influencer marknadsföring. Syftet med undersökningen är att undersöka konsumenternas attityd till influencer marknadsföring och influencers sponsorerade inlägg. Undersökningen har genomförts med en kvantitativ inriktning med hjälp av en enkät bestående av 10 frågor riktade till studenter med ett Instagram-konto, i åldern 18-25. Enkätens 10 frågor baserar sig på trekomponentsmodellen för att kartlägga studenternas attityder. Trekomponentsmodellen består av åsikter, känslor och beteende. Svaren har sedan analyserats utifrån teoridelen, som huvudsakligen består av teorier och olika marknadskommunikations-metoder. I analysen sammanfattas studenternas attityder och diskuteras tillsammans med teorier som tagits upp i arbetet. Studiens slutsats är att de flesta studenter följer en influencer på Instagram och förhåller sig positivt till influencer marknadsföring. För att nå studenterna ska innehållet vara inspirerande, vackert och intressant. Därtill är studenterna mer benägna att köpa produkter rekommenderade av influencers. Målet med arbetet var att kunna bidra med kunskap om attityder till influencer marknadsföring. Social media enables sharing content quickly and easily. It has led to increased use of social media as marketing tools. A variation of social media marketing is the use of influencers on Instagram. This degree project addresses consumer attitudes towards influencer marketing. The purpose of the study is to examine consumer's attitude towards influencer marketing and influencers' sponsored posts. The survey has been conducted with a quantitative approach using a questionnaire consisting of 10 questions aimed to students with an Instagram account, aged 18-25. The survey's 10 questions are based on the three-component model to map the students' attitudes. The three component model consists of views, feelings and behaviour. The answers have since been analysed based on the theory part, which consists mainly of theories and different marketing communication methods. The analysis summarizes the students' attitudes and is discussed together with theories that have been explained in the study. The study's conclusion is that most students follow an influencer on Instagram and relate positively to influencer marketing. In order to reach the students, the content should be inspiring, beautiful and interesting. In addition, students are more likely to buy products recommended by influencers. The aim of the work was to contribute knowledge of attitudes to influencing marketing.