Suorituskyvyn mittariston suunnitteleminen projektihallinto-osastolle : Case: Halton Marine Oy
Romppanen, Esa-Pekka (2018)
Romppanen, Esa-Pekka
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412475
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyi aihealueena organisaation suorituskyvyn mittaamiseen ja siihen liittyviin prosesseihin. Suorituskykyä seuraamalla saadaan tietoa mitattavan kohteen kyvystä saavuttaa sille asetettuja tavoitteita. Mittausjärjestelmällä voidaan esimerkiksi hallita projektin portfoliota, tai organisaation resurssien jakamista. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona LVI-tuotteita ja -palveluja tarjoavalle Halton Marinelle. Työn tavoitteena oli suunnitella tasapainoinen mallimittaristo Halton Marinen projektihallinto-osaston suorituskyvyn seurantaan.
Mittariston suunnittelu lähti aiheeseen liittyvän kirjallisuuden hyödyntämisellä, jonka avulla rakennettiin työn teoriaosuus. Teoriaosuudessa pyrittiin selvittämään organisaation suorituskyvyn mittaamisen periaatteita sekä käytäntöjä. Empiriaosuus keskittyi mallimittariston suunnitteluun. Ymmärrys yrityksen prosesseista sekä toimintatavoista perustuivat kirjoittajan kokemuksiin ja havaintoihin, jotka saatiin organisaatiossa suoritetusta työharjoittelusta. Lisäksi tiedonhankinta menetelminä käytettiin organisaation sisäisiä dokumentteja sekä yrityksen edustajien ohjausta mittarien määrittämiseksi.
Työssä esitelty ehdotelma mittaristosta on suunniteltu käyttäen tasapainotettua mittaristoa viitekehyksenä. Mittaristo koostuu prosessi- ja asiakasnäkökulmasta, lisäksi mittariston ideana on aina seurata yksittäistä projektia. Mittariston sisällöstä rakennettiin ajanhallinnan, työn tehokkuuden sekä asiakastyytyväisyyden tärkeyttä painottava. Työssä todettiin mittariston täyttäneen suoraan tai epäsuoraan, teoriaosuudessa esitetyt mittausteoreettiset kriteerit. Työn jatkokehityskohteiksi jäivät mittariston implementointi organisaation toimintaan sekä sen käytön ja ylläpidon onnistuneisuuden seuranta.
Mittariston suunnittelu lähti aiheeseen liittyvän kirjallisuuden hyödyntämisellä, jonka avulla rakennettiin työn teoriaosuus. Teoriaosuudessa pyrittiin selvittämään organisaation suorituskyvyn mittaamisen periaatteita sekä käytäntöjä. Empiriaosuus keskittyi mallimittariston suunnitteluun. Ymmärrys yrityksen prosesseista sekä toimintatavoista perustuivat kirjoittajan kokemuksiin ja havaintoihin, jotka saatiin organisaatiossa suoritetusta työharjoittelusta. Lisäksi tiedonhankinta menetelminä käytettiin organisaation sisäisiä dokumentteja sekä yrityksen edustajien ohjausta mittarien määrittämiseksi.
Työssä esitelty ehdotelma mittaristosta on suunniteltu käyttäen tasapainotettua mittaristoa viitekehyksenä. Mittaristo koostuu prosessi- ja asiakasnäkökulmasta, lisäksi mittariston ideana on aina seurata yksittäistä projektia. Mittariston sisällöstä rakennettiin ajanhallinnan, työn tehokkuuden sekä asiakastyytyväisyyden tärkeyttä painottava. Työssä todettiin mittariston täyttäneen suoraan tai epäsuoraan, teoriaosuudessa esitetyt mittausteoreettiset kriteerit. Työn jatkokehityskohteiksi jäivät mittariston implementointi organisaation toimintaan sekä sen käytön ja ylläpidon onnistuneisuuden seuranta.