Bitumikonttien uudelleensuunnittelu ja modulointi
Suutari, Samuli (2018)
Suutari, Samuli
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512543
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkoituksena oli kehittää 40-jalkaiseen korkeaan rahtikonttiin asennettavaa bitumitankkikonseptia Amomatic Oy:lle. Amomaticilla oli jo olemassa tuote rahtikonttiin asennettavasta bitumitankista. Tuotteessa suurin osa kontteihin liittyvistä apulaitteista oli asennettuna konttien ulkopuolelle, mikä hankaloittaa niiden asennusta asennuspaikalla ja lisää työtä kuljetusvaiheessa. Tuotteessa merikontit eivät myöskään enää olleet ISO-standardien mukaisia. Tästä johtuen ne eivät soveltuneet kuljetettavaksi normaalien ISO-standardien mukaan hyväksyttyjen rahtikonttien lailla, minkä seurauksena myös rahtikustannukset ovat normaalia ISO-rahtikonttia korkeammat.
Opinnäytetyössä tavoitteena oli saada kontteihin liittyvät apulaitteet konttien sisälle. Uudessa konseptissa oli myös tavoitteena päästä yhteen konttirunkoon, joka sisältää 40-jalkaisen korkean rahtikontin ja itse bitumitankin. Näin ollen konttirunko olisi aina sama ja se vain varusteltaisiin kulloisenkin asiakkaan vaatimusten mukaisesti. Varustelu tehtäisiin pelkästään konttien sisälle koskematta rahtikontin runkoon, jotta ISO-standardien mukainen kuljetuskelpoisuus säilyisi. Rahtikonttiin joudutaan kuitenkin tekemään paikkoja mahdollisille varusteille. Koska rahtikontinrunkoon joudutaan tekemään muutoksia, menettää se myös alkuperäisen hyväksynnän, jolloin se pitää hyväksyttämään uudestaan. Tästä johtuen konttirungot on tarkoitus teettää alihankkijalla, jolla on kokemusta ja tarvittavat luvat rahtikonttien ISO-hyväksyttämistä varten.
Työssä pyrittiin myös parantamaan bitumitankin täyttöastetta sekä bitumitankin energiatehokkuutta. Tankin käyttöasteen parantaminen oli ensisijainen prioriteetti ja energiatehokkuus tuli vasta tämän jälkeen. Bitumitankin täyttöastetta pyrittiin parantamaan nostamalla ylivuotoputken alarajaa lähemmäs bitumitankin kattoa ja laskemalla imuputkea lähemmäksi bitumitankin pohjaa. Bitumitankin energiatehokkuutta pyrittiin parantamaan optimoimalla eristepaksuutta ja johtamalla lämpö lämmitysvastuksista paremmin bitumiin. Eristepaksuutta pyrittiin optimoimaan bitumitankin tilavuuden mukaan.
Opinnäytetyössä tavoitteena oli saada kontteihin liittyvät apulaitteet konttien sisälle. Uudessa konseptissa oli myös tavoitteena päästä yhteen konttirunkoon, joka sisältää 40-jalkaisen korkean rahtikontin ja itse bitumitankin. Näin ollen konttirunko olisi aina sama ja se vain varusteltaisiin kulloisenkin asiakkaan vaatimusten mukaisesti. Varustelu tehtäisiin pelkästään konttien sisälle koskematta rahtikontin runkoon, jotta ISO-standardien mukainen kuljetuskelpoisuus säilyisi. Rahtikonttiin joudutaan kuitenkin tekemään paikkoja mahdollisille varusteille. Koska rahtikontinrunkoon joudutaan tekemään muutoksia, menettää se myös alkuperäisen hyväksynnän, jolloin se pitää hyväksyttämään uudestaan. Tästä johtuen konttirungot on tarkoitus teettää alihankkijalla, jolla on kokemusta ja tarvittavat luvat rahtikonttien ISO-hyväksyttämistä varten.
Työssä pyrittiin myös parantamaan bitumitankin täyttöastetta sekä bitumitankin energiatehokkuutta. Tankin käyttöasteen parantaminen oli ensisijainen prioriteetti ja energiatehokkuus tuli vasta tämän jälkeen. Bitumitankin täyttöastetta pyrittiin parantamaan nostamalla ylivuotoputken alarajaa lähemmäs bitumitankin kattoa ja laskemalla imuputkea lähemmäksi bitumitankin pohjaa. Bitumitankin energiatehokkuutta pyrittiin parantamaan optimoimalla eristepaksuutta ja johtamalla lämpö lämmitysvastuksista paremmin bitumiin. Eristepaksuutta pyrittiin optimoimaan bitumitankin tilavuuden mukaan.