Metron käyttöönoton johtamisjärjestelmän kehittäminen
Tähkävuori, Anna-Stina (2018)
Tähkävuori, Anna-Stina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412288
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa kehitettiin Länsimetro Oy:lle metron käyttöönottoon johtamisjärjestelmä, jonka avulla on tarkoitus sujuvoittaa Länsimetro-hankkeen Matinkylä – Kivenlahti välisen osuuden käyttöönottovaiheen prosessia. Käyttöönotto
on aikataulullisesti kriittinen vaihe metrohankkeen rakentamisessa ja sillä taataan metron turvallisuus.
Tutkimuksen vertailevina case-kohteina ovat Länsimetron Ruoholahti – Matinkylä välisen osuuden lisäksi Kehäradan ja Tampereen rantaväylän tunnelihankkeet. Teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen osa-alueeseen, joista
ensimmäinen muodostuu metron turvallisuuden takaavien järjestelmien ja metron käyttöönottoprosessin vaiheistuksen sekä käyttöönottoon liittyvien toimenpiteiden kuvaamisesta. Teorian toinen osa-alue käsittelee projektin hallintaan ja johtamiseen liittyviä menetelmiä sekä toimivan johtamisjärjestelmän periaatteita. Teoreettisen viitekehyksen avulla laadittiin haastattelu vertailtavien case-kohteiden asiantuntijoille ja haastatteluiden avulla tehtiin kehitysehdotuksia käyttöönottovaiheen edistämiseksi sekä kehitettiin johtamisjärjestelmä metron käyttöönoton prosessia varten.
Haastatteluiden keskeisimpinä tuloksina ilmeni, että käyttöönottovaiheen kannalta oleellisinta on laatia toimiva prosessisuunnitelma riittävän ajoissa ja suunnitelmassa tulee olla esitettynä realistinen aikataulu sekä siihen rinnastetut resurssit oikein määritettynä. Lisäksi osapuolten välistä
tiedonkulkua ja yhteistoimintaa tulee parantaa, jotta vältytään turhilta ristiriidoilta. Tutkimuksen tuloksina laaditun johtamisjärjestelmän sekä haastatteluiden pohjalta tehtyjen kehitysehdotusten vaikutuksia hankkeen käyttöönottovaiheen etenemiseen voidaan arvioida lähitulevaisuudessa hankkeen käyttöönottovaiheen edetessä. Tutkimuksen tuloksia on lisäksi mahdollista hyödyntää myös muissa tulevissa kaupunkiraideliikennehankkeissa.
on aikataulullisesti kriittinen vaihe metrohankkeen rakentamisessa ja sillä taataan metron turvallisuus.
Tutkimuksen vertailevina case-kohteina ovat Länsimetron Ruoholahti – Matinkylä välisen osuuden lisäksi Kehäradan ja Tampereen rantaväylän tunnelihankkeet. Teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen osa-alueeseen, joista
ensimmäinen muodostuu metron turvallisuuden takaavien järjestelmien ja metron käyttöönottoprosessin vaiheistuksen sekä käyttöönottoon liittyvien toimenpiteiden kuvaamisesta. Teorian toinen osa-alue käsittelee projektin hallintaan ja johtamiseen liittyviä menetelmiä sekä toimivan johtamisjärjestelmän periaatteita. Teoreettisen viitekehyksen avulla laadittiin haastattelu vertailtavien case-kohteiden asiantuntijoille ja haastatteluiden avulla tehtiin kehitysehdotuksia käyttöönottovaiheen edistämiseksi sekä kehitettiin johtamisjärjestelmä metron käyttöönoton prosessia varten.
Haastatteluiden keskeisimpinä tuloksina ilmeni, että käyttöönottovaiheen kannalta oleellisinta on laatia toimiva prosessisuunnitelma riittävän ajoissa ja suunnitelmassa tulee olla esitettynä realistinen aikataulu sekä siihen rinnastetut resurssit oikein määritettynä. Lisäksi osapuolten välistä
tiedonkulkua ja yhteistoimintaa tulee parantaa, jotta vältytään turhilta ristiriidoilta. Tutkimuksen tuloksina laaditun johtamisjärjestelmän sekä haastatteluiden pohjalta tehtyjen kehitysehdotusten vaikutuksia hankkeen käyttöönottovaiheen etenemiseen voidaan arvioida lähitulevaisuudessa hankkeen käyttöönottovaiheen edetessä. Tutkimuksen tuloksia on lisäksi mahdollista hyödyntää myös muissa tulevissa kaupunkiraideliikennehankkeissa.