Viestintätoimiston verkkosivuston suunnittelu ja toteutus WordPress-järjestelmällä
Pohjansaari, Eija (2018)
Pohjansaari, Eija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512594
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee toimeksiantona toteutettua verkkosivustoa, jonka tilaaja on osuuskunta TiimiMedia. Sivusto laadittiin WordPress-järjestelmällä ja työn tavoite oli toimiva ja käyttökelpoinen sivusto. Työ aloitettiin selvittämällä, kuinka sivuston rakennus WordPressillä tapahtuu ja mitä kaikkea siinä täytyy huomioida aina visuaalisista seikoista hakukoneystävällisyyteen. Tässä työssä selvitetään myös, kuinka sivustosta saadaan responsiivinen eli sellainen, joka on hyvin luettavissa myös erikokoisilla älylaitteilla.
Tässä opinnäytetyössä ei käsitellä pelkkää tekniikkaa, vaan myös sivuston ulkoasua, typografiaa ja sisällöntuotantoa. Tilaaja on viestintäalalla toimiva yritys, jolle sivusto on samaan aikaan markkinointiväline, alusta jäsenten osaamisen esittelyyn ja jäsenhankintakanava ja nämä kaikki asiat huomioidaan sivuston kehittämisessä.
Sivuston kävijäkokemukseen vaikuttavat sen sisältö, ulkoasu, käytön helppous, responsiivisuus ja latautumisnopeus. Sivustoa testataan eri tavoilla, jotta nähdään, kuinka sinne tehdyt muutokset vaikuttavat sivuston käytettävyyteen.
Tietoperustassa esitellään WordPress-sisällönhallintajärjestelmän pääpiirteet ja kerrotaan siihen saatavilla olevista erilaisista valmisteemoista, lisäosista ja vimpaimista. Lisäksi käsitellään lapsiteemoja, hakukonemarkkinointia ja -optimointia sekä avataan responsiivisuuden käsitettä.
Empiirisessä osassa kerrotaan, millainen prosessi sivuston tekeminen oli selvitysvaiheesta toteuttamiseen ja jatkokehitystarpeiden kartoittamiseen. Siinä käsitellään teemojen ja lisäosien valitsemista, yrityssivustojen visuaalista ilmettä ja hakukoneoptimointia käytännön tasolla. Kerron, kuinka rakensin sivuston sivut ja mitä muutoksia tein koodaamalla muokatakseni ulkoasua ja parantaakseni sivuston responsiivisuutta.
Työn tavoite saavutettiin eli syntynyt sivusto on ilmeeltään selkeä, sitä on helppo käyttää myös mobiililaitteissa ja se on sisällöltään tilaajayrityksen toiveiden mukainen. Jatkokehitysehdotuksia ovat mm. sosiaalisen median parempi hyödyntäminen myös uusien ulkoisten linkkien hankkimiseen ja sisällön laajentaminen sellaiseksi, että se on markkinoinnin kannalta riittävän selvää ja myyvää. Tässä hyödynnetään tulevaisuudessa paitsi kuvia ja tekstejä, myös videoita ja mahdollisesti podcasteja. Myös tietoturvaominaisuuksien parantaminen kuuluu sivuston jatkokehitykseen.
Tässä opinnäytetyössä ei käsitellä pelkkää tekniikkaa, vaan myös sivuston ulkoasua, typografiaa ja sisällöntuotantoa. Tilaaja on viestintäalalla toimiva yritys, jolle sivusto on samaan aikaan markkinointiväline, alusta jäsenten osaamisen esittelyyn ja jäsenhankintakanava ja nämä kaikki asiat huomioidaan sivuston kehittämisessä.
Sivuston kävijäkokemukseen vaikuttavat sen sisältö, ulkoasu, käytön helppous, responsiivisuus ja latautumisnopeus. Sivustoa testataan eri tavoilla, jotta nähdään, kuinka sinne tehdyt muutokset vaikuttavat sivuston käytettävyyteen.
Tietoperustassa esitellään WordPress-sisällönhallintajärjestelmän pääpiirteet ja kerrotaan siihen saatavilla olevista erilaisista valmisteemoista, lisäosista ja vimpaimista. Lisäksi käsitellään lapsiteemoja, hakukonemarkkinointia ja -optimointia sekä avataan responsiivisuuden käsitettä.
Empiirisessä osassa kerrotaan, millainen prosessi sivuston tekeminen oli selvitysvaiheesta toteuttamiseen ja jatkokehitystarpeiden kartoittamiseen. Siinä käsitellään teemojen ja lisäosien valitsemista, yrityssivustojen visuaalista ilmettä ja hakukoneoptimointia käytännön tasolla. Kerron, kuinka rakensin sivuston sivut ja mitä muutoksia tein koodaamalla muokatakseni ulkoasua ja parantaakseni sivuston responsiivisuutta.
Työn tavoite saavutettiin eli syntynyt sivusto on ilmeeltään selkeä, sitä on helppo käyttää myös mobiililaitteissa ja se on sisällöltään tilaajayrityksen toiveiden mukainen. Jatkokehitysehdotuksia ovat mm. sosiaalisen median parempi hyödyntäminen myös uusien ulkoisten linkkien hankkimiseen ja sisällön laajentaminen sellaiseksi, että se on markkinoinnin kannalta riittävän selvää ja myyvää. Tässä hyödynnetään tulevaisuudessa paitsi kuvia ja tekstejä, myös videoita ja mahdollisesti podcasteja. Myös tietoturvaominaisuuksien parantaminen kuuluu sivuston jatkokehitykseen.