”Se on niin selkee kun se kuva kertoo kuitenkin monesti enempi kun tuhat sanaa” : Päiväkodin työntekijöiden ja lasten näkemyksiä pedagogisesta dokumentoinnista
Mäkinen, Tiia (2018)
Mäkinen, Tiia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412343
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää päiväkodin työntekijöiden sekä lasten näkemyksiä pedagogisesta dokumentoinnista sekä pedagogisen dokumentoinnin merkitystä. Opinnäytetyön työelämäyhteytenä ja tutkimusympäristönä toimi hämeenlinnalaisen päiväkodin ryhmä, jossa pedagogista dokumentointia toteutetaan valokuvaamalla.
Tietoperusta muodostui pedagogisen dokumentoinnin määrittelystä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi avattiin havainnointiprosessia, joka on yksi pedagogisen dokumentoinnin tärkeimmistä välineistä, sekä osallisuuden käsitettä. Tärkeää oli myös Hämeenlinnan kaupungin Satakielipedagogiikka.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto hankittiin teemahaastatteluilla. Työntekijöiden haastattelut toteutuivat yksilöhaastatteluna (4 kpl) ja 3—5-vuotiaiden lasten haastattelut ryhmähaastatteluna (5 lasta). Lapsille esitettiin samat kysymykset ensin katsomatta päiväkotiryhmän valokuvaseinää ja sen jälkeen valokuvaseinän äärellä.
Haastateltujen päiväkodin työntekijöiden mukaan pääosin valokuvin toteutetun pedagogisen dokumentoinnin avulla saadaan päivittäinen elämä näkyväksi lapsille, vanhemmille ja työntekijöille itselleen. Dokumenttien äärellä lapset kuvailivat yksityiskohtaisemmin tekemiään asioita. Tulokset osoittavat, että pedagoginen dokumentointi, tässä päiväkotiryhmässä valokuvat, auttaa lapsia muistamaan tehtyä toimintaa ja sitä, mitä toiminnassa on opittu.
Tietoperusta muodostui pedagogisen dokumentoinnin määrittelystä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi avattiin havainnointiprosessia, joka on yksi pedagogisen dokumentoinnin tärkeimmistä välineistä, sekä osallisuuden käsitettä. Tärkeää oli myös Hämeenlinnan kaupungin Satakielipedagogiikka.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto hankittiin teemahaastatteluilla. Työntekijöiden haastattelut toteutuivat yksilöhaastatteluna (4 kpl) ja 3—5-vuotiaiden lasten haastattelut ryhmähaastatteluna (5 lasta). Lapsille esitettiin samat kysymykset ensin katsomatta päiväkotiryhmän valokuvaseinää ja sen jälkeen valokuvaseinän äärellä.
Haastateltujen päiväkodin työntekijöiden mukaan pääosin valokuvin toteutetun pedagogisen dokumentoinnin avulla saadaan päivittäinen elämä näkyväksi lapsille, vanhemmille ja työntekijöille itselleen. Dokumenttien äärellä lapset kuvailivat yksityiskohtaisemmin tekemiään asioita. Tulokset osoittavat, että pedagoginen dokumentointi, tässä päiväkotiryhmässä valokuvat, auttaa lapsia muistamaan tehtyä toimintaa ja sitä, mitä toiminnassa on opittu.