Potilaiden näkemyksiä osaston esitteen sisällöstä
Kettunen, Tiina; Angelva, Miia-Maria (2018)
Kettunen, Tiina
Angelva, Miia-Maria
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510337
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata millaista tietoa potilaat tarvitsevat kirurgisesta vuodeosastosta ja hoitoympäristöstä. Tavoitteena oli selvittää mitä asioita potilaat pitävät tärkeinä, ja mitä tietoa he toivovat uudesta osaston esitteestä löytyvän. Tavoitteena oli selvittää myös mitä kirurgisen osaston potilaat ehdottavat tiedonsaannin parantamiseksi ja kehittämiseksi. Työmme toimeksiantaja on Lapin sairaanhoitopiirin kirurgian vuodeosasto 4. Osastolla oli tarve uudelle osaston esitteelle, sillä osastot 4A ja 4B ovat vuoden 2016 aikana yhdistyneet osastoksi 4. Osaston esite mahdollistaisi osastoon tutustumisen jo ennen sairaalaan tuloa, ja näin pystyttäisiin vähentämään potilaan mahdollista pelkoa ja stressiä.
Toteutimme opinnäytetyön kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui haastattelemalla yhdeksää Lapin sairaanhoitopiirin kirurgian vuodeosasto 4:n potilasta, jotka olivat tulleet osastolle eri lähtökohdista. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna eli teemahaastatteluna. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksesta selvisi, että uudelle osaston esitteelle oli tarvetta, ja potilaat toivoivat saavansa esitteen kotiin leikkausta edeltävästi. Päivystyksellisesti tulleet potilaat toivoivat, että esite olisi helposti saatavilla osastolla. Sisällöllisesti tärkeitä asioita heille olivat mm. kartta, osaston sijainti, päiväjärjestys, leikkaukseen valmistautuminen, sairaalan muiden palveluiden saatavuus ja kivunhoito. Useimmat potilaat toivoivat, että osaston esite olisi edelleen saatavilla kirjallisessa muodossa, mutta myös Internetissä olevalle videoesitteelle oli tilausta. Potilaiden toiveena oli, että esite olisi selkeä ja tiivis, ja että siinä olisi havainnollistavia kuvia. Aiempien esitteiden kohdalla ongelmallisena koettiin saatavuus, sillä niitä oli osastolla huonosti tarjolla.
Toteutimme opinnäytetyön kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui haastattelemalla yhdeksää Lapin sairaanhoitopiirin kirurgian vuodeosasto 4:n potilasta, jotka olivat tulleet osastolle eri lähtökohdista. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna eli teemahaastatteluna. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksesta selvisi, että uudelle osaston esitteelle oli tarvetta, ja potilaat toivoivat saavansa esitteen kotiin leikkausta edeltävästi. Päivystyksellisesti tulleet potilaat toivoivat, että esite olisi helposti saatavilla osastolla. Sisällöllisesti tärkeitä asioita heille olivat mm. kartta, osaston sijainti, päiväjärjestys, leikkaukseen valmistautuminen, sairaalan muiden palveluiden saatavuus ja kivunhoito. Useimmat potilaat toivoivat, että osaston esite olisi edelleen saatavilla kirjallisessa muodossa, mutta myös Internetissä olevalle videoesitteelle oli tilausta. Potilaiden toiveena oli, että esite olisi selkeä ja tiivis, ja että siinä olisi havainnollistavia kuvia. Aiempien esitteiden kohdalla ongelmallisena koettiin saatavuus, sillä niitä oli osastolla huonosti tarjolla.