EEDI ja SEEMP : Uusien aluksien energiatehokkuuden suunnitteluindeksi ja energiatehokkuuden hallintasuunnitelma
Suuronen, Hanna (2018)
Suuronen, Hanna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512573
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen 4. luvun lainsäädäntöä, uusien alusten pakollista energiatehokkuuden suunnitteluindeksiä EEDI:ä (Energy Efficiency Design Index), ja kaikkien alusten pakollista energiatehokkuuden hallintasuunnitelma SEEMP:iä (Ship Energy Efficiency Management Plan).
Raportissa käsitellään sitä, kuinka alusten pakollista energiatehokkuuden suunnitteluindeksin referenssikäyrää EEDI:ä käytetään alusten osalta, joiden kokonaisvetoisuus on 400 tonnia tai enemmän. Millaisille alustyypeille pakollinen energiatehokkuuden suunnitteluindeksi on kehitetty? Kuinka energiatehokkuusindeksi lasketaan? Mitkä eri tekijät ja vähennyskertoimet otetaan laskukaavassa huomioon, sekä mitä tarkastustoi-mintoja se edellyttää MARPOL-yleissopimuksen säädösten mukaan?
Kaikkien alusten pakollinen energiatehokkuuden hallintasuunnitelma SEEMP on kehitetty kaikille aluksille, joiden kokonaisuusvetoisuus on 400 tonnia tai enemmän. Se on aluskohtainen ja sen avulla hallitaan alusten energiatehokkuutta. Energiatehokkuuden hallintasuunnitelma muodostaa mekanismin aluksen energiatehokkuuden parantamiseksi koko sen toiminnan aikana. Sillä pyritään parantamaan aluksen energiatehokkuutta neljässä vaiheessa: suunnittelun, toteutuksen, seurannan, sekä itsearvioinnin ja kehittämisen avulla.
Alusten energiatehokkuuden suunnitteluindeksi ja energiatehokkuuden hallintasuunnitelma ovat osa kansainvälistä energiatehokkuustodistusta IEE:tä (International Energy Efficiency Certificate). Oletuksena on, että energiatehokkuustodistus löytyy kaikista laivoista, samoin kuin SEEMP.
Energiatehokkuuden operatiivista indikaattoria EEOI:tä (Energy Efficiency Operational Indicator) on tarkoitus käyttää tulevaisuudessa seurannan suorituskykymittarina, osana EEDI:ä ja SEEMP:iä. EEOI on vapaaehtoinen energiatehokkuuden laskentajärjestelmä.
Raportissa käsitellään sitä, kuinka alusten pakollista energiatehokkuuden suunnitteluindeksin referenssikäyrää EEDI:ä käytetään alusten osalta, joiden kokonaisvetoisuus on 400 tonnia tai enemmän. Millaisille alustyypeille pakollinen energiatehokkuuden suunnitteluindeksi on kehitetty? Kuinka energiatehokkuusindeksi lasketaan? Mitkä eri tekijät ja vähennyskertoimet otetaan laskukaavassa huomioon, sekä mitä tarkastustoi-mintoja se edellyttää MARPOL-yleissopimuksen säädösten mukaan?
Kaikkien alusten pakollinen energiatehokkuuden hallintasuunnitelma SEEMP on kehitetty kaikille aluksille, joiden kokonaisuusvetoisuus on 400 tonnia tai enemmän. Se on aluskohtainen ja sen avulla hallitaan alusten energiatehokkuutta. Energiatehokkuuden hallintasuunnitelma muodostaa mekanismin aluksen energiatehokkuuden parantamiseksi koko sen toiminnan aikana. Sillä pyritään parantamaan aluksen energiatehokkuutta neljässä vaiheessa: suunnittelun, toteutuksen, seurannan, sekä itsearvioinnin ja kehittämisen avulla.
Alusten energiatehokkuuden suunnitteluindeksi ja energiatehokkuuden hallintasuunnitelma ovat osa kansainvälistä energiatehokkuustodistusta IEE:tä (International Energy Efficiency Certificate). Oletuksena on, että energiatehokkuustodistus löytyy kaikista laivoista, samoin kuin SEEMP.
Energiatehokkuuden operatiivista indikaattoria EEOI:tä (Energy Efficiency Operational Indicator) on tarkoitus käyttää tulevaisuudessa seurannan suorituskykymittarina, osana EEDI:ä ja SEEMP:iä. EEOI on vapaaehtoinen energiatehokkuuden laskentajärjestelmä.