Tanssin merkitys erityisopiskelijan hyvinvoinnille
Kuusela, Julia (2018)
Kuusela, Julia
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512635
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja sen tilaajana toimii erityisammattiopisto. Ammattiopiston nimeä ei mainita tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden yksityisyyden suojaamisen vuoksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena on vastata kysymykseen miten tanssi luovana menetelmänä tukee yksilön hyvinvointia. Tutkimuksessa tarkastellaan tanssijan koulutusohjelmassa opiskelevien nuorten henkilökohtaisia kokemuksia. Hyvinvointia käsitellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena kokonaisuutena. Hyvinvointi ja terveys ovat toisilleen läheisiä käsitteitä, jotka yhdessä luovat tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen.
Viisi vapaaehtoista opiskelijaa osallistui tutkimukseen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina syksyllä 2017.
Opinnäytetyössä selvisi, että opiskelijoiden kokemukset tanssista yleisesti ovat positiivisia ja että tanssi on antanut ennen kaikkea psyykkistä voimaa elämiseen sekä vaikeuksista selviämiseen. Tanssin sosiaalinen ulottuvuus ja yhteisöllisyys koettiin myös tärkeiksi syiksi tanssia. Opiskelijat pitivät tanssia fyysisesti kokonaisvaltaisena lajina. Osalla opiskelijoista oli kokemuksia tanssin aiheuttamista vammoista, mutta toisaalta tanssin kerrottiin myös olleen apuna fyysisten vammojen kuntoutuksessa.
Tutkimuksen myötä toimeksiantaja saa hyödyllistä tietoa omien opiskelijoidensa kokemuksista tanssista yleisesti ja erityisesti oppilaitoksen tarjoamasta tanssin koulutusohjelmasta. Tämä tutkimus kannatti tehdä, sillä suomalaisia tutkimuksia tanssin ja hyvinvoinnin välisestä yhteydestä on melko vähän.
Opinnäytetyön tarkoituksena on vastata kysymykseen miten tanssi luovana menetelmänä tukee yksilön hyvinvointia. Tutkimuksessa tarkastellaan tanssijan koulutusohjelmassa opiskelevien nuorten henkilökohtaisia kokemuksia. Hyvinvointia käsitellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena kokonaisuutena. Hyvinvointi ja terveys ovat toisilleen läheisiä käsitteitä, jotka yhdessä luovat tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen.
Viisi vapaaehtoista opiskelijaa osallistui tutkimukseen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina syksyllä 2017.
Opinnäytetyössä selvisi, että opiskelijoiden kokemukset tanssista yleisesti ovat positiivisia ja että tanssi on antanut ennen kaikkea psyykkistä voimaa elämiseen sekä vaikeuksista selviämiseen. Tanssin sosiaalinen ulottuvuus ja yhteisöllisyys koettiin myös tärkeiksi syiksi tanssia. Opiskelijat pitivät tanssia fyysisesti kokonaisvaltaisena lajina. Osalla opiskelijoista oli kokemuksia tanssin aiheuttamista vammoista, mutta toisaalta tanssin kerrottiin myös olleen apuna fyysisten vammojen kuntoutuksessa.
Tutkimuksen myötä toimeksiantaja saa hyödyllistä tietoa omien opiskelijoidensa kokemuksista tanssista yleisesti ja erityisesti oppilaitoksen tarjoamasta tanssin koulutusohjelmasta. Tämä tutkimus kannatti tehdä, sillä suomalaisia tutkimuksia tanssin ja hyvinvoinnin välisestä yhteydestä on melko vähän.