Kuluttajalähtöinen ja vuorovaikutteinen pelinkehitys : case: Elgom
Plehandzic, Alen (2018)
Plehandzic, Alen
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512615
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli kuluttajalähtöistä ja vuorovaikutteista pelinkehitystä. Aihetta avattiin Elgom-pelibrändin kehittäjän työprosessin kautta. Pelinkehityksessä tarkoituksena oli tutkia kuluttajalähtöisyyden ja vuorovaikutteisuuden hyötyjä ja haasteita pelinkehityksessä. Tavoitteena oli selvittää, miten kuluttajalähtöisyyttä voidaan hyödyntää ja sitä kautta löytää toimiviksi havaittuja vuorovaikutteisuuden muotoja esimerkkien, lähteiden ja Elgomin kehittäjän omien kokemusten kautta.
Tulokset osoittavat, että kuluttajalähtöinen ja vuorovaikutteinen pelinkehitys on toimiva työmenetelmä erityisesti pelinkehittäjälle. Hyötyä näistä olisi myös peliyhtiölle ja rahoittajalle, mutta tulokset osoittavat, että ongelmatilanteet kuluttajalähtöisyyden osalta syntyvät useimmiten juuri näiden kahden ryhmän sisällä. Lähdeaineiston ja tutkijan kokemusten perusteella voidaan päätellä, että kuluttajalähtöisyys ja vuorovaikutteisuus ovat pelinkehittäjän työn elinehto, mutta koska budjetit ovat rajalliset, päädytään monesti helppoon ratkaisuun ja julkaistavaksi päätyy keskeneräinen peli.
Tutkimustyön pohjalta voidaan esittää johtopäätös, että parhaimmillaan kuluttajalähtöinen pelinkehitys takaa tyytyväiset asiakkaat ja toimivan pelin. Kuluttajalähtöisyys tarjoaa pelaajille paremman mahdollisuuden päästä osaksi pelin maailmaa, kunhan pelintekijät lopulta pitävät langat käsissään ja tekevät lopulliset päätökset.
Tulokset osoittavat, että kuluttajalähtöinen ja vuorovaikutteinen pelinkehitys on toimiva työmenetelmä erityisesti pelinkehittäjälle. Hyötyä näistä olisi myös peliyhtiölle ja rahoittajalle, mutta tulokset osoittavat, että ongelmatilanteet kuluttajalähtöisyyden osalta syntyvät useimmiten juuri näiden kahden ryhmän sisällä. Lähdeaineiston ja tutkijan kokemusten perusteella voidaan päätellä, että kuluttajalähtöisyys ja vuorovaikutteisuus ovat pelinkehittäjän työn elinehto, mutta koska budjetit ovat rajalliset, päädytään monesti helppoon ratkaisuun ja julkaistavaksi päätyy keskeneräinen peli.
Tutkimustyön pohjalta voidaan esittää johtopäätös, että parhaimmillaan kuluttajalähtöinen pelinkehitys takaa tyytyväiset asiakkaat ja toimivan pelin. Kuluttajalähtöisyys tarjoaa pelaajille paremman mahdollisuuden päästä osaksi pelin maailmaa, kunhan pelintekijät lopulta pitävät langat käsissään ja tekevät lopulliset päätökset.