Myynnin kehittäminen henkilöstöravintolassa
Pulkkinen, Anni (2018)
Pulkkinen, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512637
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda myynnin kehittämisen ehdotuksia yhdelle Antell-Ravintolat Oy:n henkilöstöravintolalle. Työ rajattiin koskemaan kotiin myytäviä tuotteita, sillä niiden myynnin kehittämisessä on toimeksiantajan mukaan eniten parannettavaa. Konsepti jolla Antell-Ravintolat myyvät tuotteita kotiin, on Vietävän hyvää. Työn tarkoituksena oli selvittää kuinka muissa Antell-henkilöstöravintoloissa Vietävän hyvää -konsepti on toteutettu sekä tutkia työn kohteena olevassa ravintolassa sen asiakkaiden kulutustottumuksia sekä toiveita ja tarpeita ravintolan tuotetarjooman suhteen.
Työ alkaa ravintola-alan määrittelyllä ja toimeksiantajan esittelyllä. Teoreettinen viitekehys koostuu myynnin perusteista, sekä osto- ja myyntiprosessien etenemisestä. Lisäksi käsitellään markkinointia ja sen osa-alueita.
Benchmarking-menetelmää hyödyntäen tutustuttiin kolmen muun Antell-henkilöstöravintolan Vietävän hyvää -myynnin toteutukseen. Havainnoimalla ja keskustelemalla ravintolapäälliköiden kanssa haluttiin selvittää, minkälaisia tuotteita muissa ravintoloissa myydään, mikä on paras ajankohta tuotteiden myymiselle ja kuinka niitä on markkinoitu. Havainnoinneista saatujen tietojen pohjalta suunniteltiin haastatteluiden runko. Haastattelut toteutettiin kvalitatiivisina.
Havainnointien ja haastattelujen pohjalta tehtiin myynnin kehittämisen suunnitelma työn kohteena olevalle ravintolalle. Esille nousi markkinoinnin tärkeys ja sen laajentaminen sosiaalisen median kanaviin. Asiakkaat toivoivat myyntiin arkiruokaa, jonka pystyy helposti kuljettamaan kotiin. Asiakkaat myös mainitsivat haluavansa ostaa Antell-Leipomon tuotteita, kuten leipiä ja leivonnaisia. Ehdotukset myynnin kehittämiseen ovat käyttökelpoisia työn kohteena olevassa ravintolassa.
Työ alkaa ravintola-alan määrittelyllä ja toimeksiantajan esittelyllä. Teoreettinen viitekehys koostuu myynnin perusteista, sekä osto- ja myyntiprosessien etenemisestä. Lisäksi käsitellään markkinointia ja sen osa-alueita.
Benchmarking-menetelmää hyödyntäen tutustuttiin kolmen muun Antell-henkilöstöravintolan Vietävän hyvää -myynnin toteutukseen. Havainnoimalla ja keskustelemalla ravintolapäälliköiden kanssa haluttiin selvittää, minkälaisia tuotteita muissa ravintoloissa myydään, mikä on paras ajankohta tuotteiden myymiselle ja kuinka niitä on markkinoitu. Havainnoinneista saatujen tietojen pohjalta suunniteltiin haastatteluiden runko. Haastattelut toteutettiin kvalitatiivisina.
Havainnointien ja haastattelujen pohjalta tehtiin myynnin kehittämisen suunnitelma työn kohteena olevalle ravintolalle. Esille nousi markkinoinnin tärkeys ja sen laajentaminen sosiaalisen median kanaviin. Asiakkaat toivoivat myyntiin arkiruokaa, jonka pystyy helposti kuljettamaan kotiin. Asiakkaat myös mainitsivat haluavansa ostaa Antell-Leipomon tuotteita, kuten leipiä ja leivonnaisia. Ehdotukset myynnin kehittämiseen ovat käyttökelpoisia työn kohteena olevassa ravintolassa.