Digitalisaatio yhteisöllisyyden lisääjänä ammatillisessa oppilaitoksessa
Kumlin, Reija (2018)
Kumlin, Reija
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612783
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen reformin myötä opiskelijoiden itsenäiset opintopolut lisääntyvät. Yhteinen lähiopetus vähenee ja opiskelu työpaikoilla lisääntyy. Yksilöllisyys korostuu uudessa reformin ajattelumallissa, mutta oppimisen tueksi tarvitaan myös kuulumista yhteisöön. Digitalisaatio antaa työkaluja opiskelijoiden yhteisöllisyyden lisäämiseen.
Tämän opinnäytetyön tilaaja on Hyria koulutus Oy, Uudenmaankatu 249 toimipiste. Projektin tavoite oli saada tietoa, mitkä ovat toimipisteen opettajien valmiudet ja kiinnostus opiskelijoiden yhteisöllisyyden lisäämiseen hyödyntäen digitaalista peliä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena toimipisteen opetushenkilöstölle. Kyselyn tavoite oli selvittää, henkilöstön opiskelijoiden yhteisöllisyyden lisäämisen kiinnostus ja tarpeen ymmärtäminen, sekä digitaalisen osaamisen taidot. Tutkimustulos osoitti, että toimipisteessä digitalisaation tuominen yhteisöllisyyden tukemiseen on alussa ja vaatii vielä lisätyötä. Opettajat pitävät opiskelijoiden yhteisöllisyyden lisäämistä tärkeänä. Digitalisoinnin käyttäminen työkaluna yhteisöllisyyden lisäämiseen pidetään hyvänä mahdollisuutena ja opettajat ovat kiinnostuneita lisäämään digitaalista osaamistaan.
Tämän opinnäytetyön tilaaja on Hyria koulutus Oy, Uudenmaankatu 249 toimipiste. Projektin tavoite oli saada tietoa, mitkä ovat toimipisteen opettajien valmiudet ja kiinnostus opiskelijoiden yhteisöllisyyden lisäämiseen hyödyntäen digitaalista peliä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena toimipisteen opetushenkilöstölle. Kyselyn tavoite oli selvittää, henkilöstön opiskelijoiden yhteisöllisyyden lisäämisen kiinnostus ja tarpeen ymmärtäminen, sekä digitaalisen osaamisen taidot. Tutkimustulos osoitti, että toimipisteessä digitalisaation tuominen yhteisöllisyyden tukemiseen on alussa ja vaatii vielä lisätyötä. Opettajat pitävät opiskelijoiden yhteisöllisyyden lisäämistä tärkeänä. Digitalisoinnin käyttäminen työkaluna yhteisöllisyyden lisäämiseen pidetään hyvänä mahdollisuutena ja opettajat ovat kiinnostuneita lisäämään digitaalista osaamistaan.