Miesten kosmetiikkatuotteiden myymälämarkkinointi : case Nivea for Men
Nummila, Maria (2010)
Nummila, Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005209960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005209960
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten miesten kosmetiikkatuotteita markkinoidaan myymälöissä. Miesten kosmetiikkatuotteiden valikoimien laajennettua myymälä on hyvä keino kilpailijoista erottautumiseen. Myymälät, joiden myymälämarkkinointia tutkittiin, olivat Turussa sijaitsevat Sokos Wiklund, Stockmann, Anttila, K-Supermarket, K-Citymarket ja Raisiossa sijaitseva Prisma. Työn toimeksiantajana oli ihon- ja vartalonhoitotuotteista tunnettu Beiersdorf Oy. Miesten kosmetiikkamerkit, jotka olivat tarkastelun kohteena, olivat Nivea for Men, Lumene for Men, L’Ore’al Paris Men Expert, Biotherm Homme ja Gillette.
Työn teoriaosassa käsiteltiin miesten kosmetiikkaa ja myymälämarkkinointia. Miesten kosmetiikan osalta aiheina olivat muun muassa kosmetiikkatuotteiden käyttö, miesten asenteet eri kosmetiikkamerkkejä kohtaan, naisten ja miesten tuotteiden erot ja miesten ostopäätökseen vaikuttavat tekijät. Myymälämarkkinoinnin osalta käsiteltiin puolestaan myymäläsuunnittelun vaiheita, tunnetilojen hyödyntämistä myymälämarkkinoinnissa ja mieleenpainuvan myymäläympäristön luomista. Työn tutkimusosassa käsiteltiin miesten kosmetiikkatuotteiden myymälämarkkinointia käyttäen hyväksi teoriaosassa saatua tietoperustaa. Tutkimusosa toteutettiin käyttämällä havainnointia. Miesten kosmetiikkatuotteiden myymälämarkkinoinnin havainnoinnissa kiinnitettiin huomiota muun muassa tuotteiden esillepanoihin, hyllyopastuksiin ja mainoksiin.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että miesten kosmetiikkatuotteiden myymälämarkkinointi on melko erilaista myymälästä ja tuotemerkistä riippuen. Muutamassa tutkimuksen kohteena olleessa myymälässä myymälämarkkinoinnissa oli vielä paljon parantamisen varaa, kun taas osassa myymälämarkkinointi oli lähestulokoon moitteetonta. Suurimpia ongelmia miesten kosmetiikkatuotteiden myymälämarkkinoinnissa olivat tuotteiden löytyminen myymälöissä, hyllyjen epäsiisteys, hyllyopastuksien epäselkeys ja myymälävirikkeiden puute. Parhaiten miesten kosmetiikkatuotteiden myymälämarkkinoinnin olivat toteuttaneet Sokos Wiklund, Prisma ja K-Citymarket. Näissä jokaisessa myymälässä miesten kosmetiikkatuotteet olivat selkeästi esillä ja hyllyt olivat siistejä ja hyvin täytettyjä. Tutkittavista tuotemerkeistä oli sen sijaan vaikea valita parhaiten myymälämarkkinointinsa toteuttanutta tuotemerkkiä. Jokaisella tuotemerkillä oli omat vahvuutensa ja heikkoutensa.
Työn teoriaosassa käsiteltiin miesten kosmetiikkaa ja myymälämarkkinointia. Miesten kosmetiikan osalta aiheina olivat muun muassa kosmetiikkatuotteiden käyttö, miesten asenteet eri kosmetiikkamerkkejä kohtaan, naisten ja miesten tuotteiden erot ja miesten ostopäätökseen vaikuttavat tekijät. Myymälämarkkinoinnin osalta käsiteltiin puolestaan myymäläsuunnittelun vaiheita, tunnetilojen hyödyntämistä myymälämarkkinoinnissa ja mieleenpainuvan myymäläympäristön luomista. Työn tutkimusosassa käsiteltiin miesten kosmetiikkatuotteiden myymälämarkkinointia käyttäen hyväksi teoriaosassa saatua tietoperustaa. Tutkimusosa toteutettiin käyttämällä havainnointia. Miesten kosmetiikkatuotteiden myymälämarkkinoinnin havainnoinnissa kiinnitettiin huomiota muun muassa tuotteiden esillepanoihin, hyllyopastuksiin ja mainoksiin.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että miesten kosmetiikkatuotteiden myymälämarkkinointi on melko erilaista myymälästä ja tuotemerkistä riippuen. Muutamassa tutkimuksen kohteena olleessa myymälässä myymälämarkkinoinnissa oli vielä paljon parantamisen varaa, kun taas osassa myymälämarkkinointi oli lähestulokoon moitteetonta. Suurimpia ongelmia miesten kosmetiikkatuotteiden myymälämarkkinoinnissa olivat tuotteiden löytyminen myymälöissä, hyllyjen epäsiisteys, hyllyopastuksien epäselkeys ja myymälävirikkeiden puute. Parhaiten miesten kosmetiikkatuotteiden myymälämarkkinoinnin olivat toteuttaneet Sokos Wiklund, Prisma ja K-Citymarket. Näissä jokaisessa myymälässä miesten kosmetiikkatuotteet olivat selkeästi esillä ja hyllyt olivat siistejä ja hyvin täytettyjä. Tutkittavista tuotemerkeistä oli sen sijaan vaikea valita parhaiten myymälämarkkinointinsa toteuttanutta tuotemerkkiä. Jokaisella tuotemerkillä oli omat vahvuutensa ja heikkoutensa.