Kehitysvammaisten asumispalveluiden liiketoimintasuunnitelman asiakaslähtöinen kehittäminen
Heinikoski, Mari; Koivisto, Kaisa (2018)
Heinikoski, Mari
Koivisto, Kaisa
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612824
Tiivistelmä
Perinteisesti palvelujärjestelmän kehittämisessä on painottunut palvelujen tuottajan näkökulma, nykyinen suunta on palvelujen tarvitsijan ja käyttäjän näkökulma. Palveluiden käyttäjän näkökulmasta keskustelussa korostuvat yksilön oikeudet ja valinnan mahdollisuudet. Vammaisten ihmisoikeussopimuksen ratifioiminen, vammaislainsäädännön uudistuminen ja muutokset kunta- ja palvelurakenteissa ovat edellyttäneet, että huomiota on kiinnitetty laitoshoidon vähentämiseen ja yksilöllisemmän asumisen järjestämiseen. Tämä sinänsä positiiviseen asiaan pyrkiminen synnyttää paljon kysymyksiä, joihin on välttämätöntä etsiä vastauksia, jotta ongelmia ei uudistuksessa vain siirretä paikasta toiseen. Tavoitteeksi on asetettu, että seuraavan kymmenen vuoden aikana kehitysvammaisten laitoshoidosta siirrytään yksilölliseen asumiseen. Kehitysvammaisten asuminen voidaan järjestää monella tavalla. Perinteisesti ajatellaan, että kehitysvammaisten asuminen järjestetään palveluasumisena, mutta uudenlaisia muotoja tulee kehittää. (Hynynen& Huhta 2011.) Kehittämistyönäni tein liiketoimintasuunnitelman kehitysvammaisten asumispalveluista, jossa kehittäjinä toimivat palvelumuotoilua hyödyntäen kehitysvammaiset itse. He kuvasivat heidän tähänastisia kokemuksiaan saamistaan asumispalveluista sekä heidän toiveitaan mitä he haluaisivat asumispalveluilta. Kehittämistyöni lähtökohtina toimivat asiakaslähtöisyys sekä asiakkaiden itsemääräämisoikeus. Uudenlaisen palvelun (yritystoiminnan) kehittämisessä ja suunnittelussa hyödynnettiin palvelumuotoilua.