Video jalkapalloseuran pääasiallisena viestintämuotona : case Peimari-TV
Sundman, Jan (2018)
Sundman, Jan
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512752
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkin, minkälaisiin videoviestinnällisiin ratkaisuihin pienen urheiluseuran kannattaa panostaa. Opinnäytetyössä perehdyn siihen, mihin vapaaehtoisvoimin pyörivän pienen yhdistyksen kannattaa videoviestinnässään panostaa. Minkälaista on hyvä videoviestintä ja toisaalta miten pienet resurssit saataisiin seurassa hyödynnettyä mahdollisimman tehokkaasti.
Tein opinnäytetyön toimeksiantona varsinaissuomalaiselle jalkapalloseura Peimari Unitedille, jonka kotipaikkakunta on Paimio. Seuralla on lisäksi toimintaa myös Paimion naapurikunnassa Sauvossa. Opinnäytetyön kehityskohteena on seuran videoviestintäkanava Peimari-TV, jonka julkaisualustana on YouTube. Päätutkimuskysymys on ”miten Peimari-TV:stä saadaan koko seuran viestintäkanava?”. Lisäksi opinnäytetyö pyrkii vastaamaan seuraaviin alakysymyksiin: Millaista on urheiluseuran hyvä videoviestintä ja miten pieni urheiluseura hyödyntää vähäiset resurssinsa mahdollisimman tehokkaasti videoviestinnän näkökulmasta?
Opinnäytetyöstä selviää, että menestyksekäs videoviestintä vaatii urheiluseurassa paljon etukäteissuunnittelua. On tehtävä valintoja, mistä viestitään, milloin viestitään ja miten viestitään. Valinnat ja tasapainoilu pienten vapaaehtoisresurssien sekä rajallisen budjetin välillä pakottavat pienen urheiluseuran keskittymään olennaiseen myös videoviestinnässään. Viestin on oltava selkeä, siinä on oltava toisteisuutta ja ulkoasun tulee myös videoviestinnässä olla yhtenäistä seuran imagon kanssa.
Resurssien näkökulmasta videoviestintä on seuralle kuitenkin 2010-luvulla iso mahdollisuus. Se voi avata aivan uuden väylän esimerkiksi pelaaja- ja vapaaehtoismäärän kasvattamiseen sekä luoda ansaintamallin yhteistyökumppanuussopimusten kautta. Tämän opinnäyteyön tavoitteena on auttaa sekä Peimari Unitedia oman videoviestintänsä tehostamisessa, mutta antaa työkaluja myös muille suomalaisille urheiluseuroille siihen, miten videoviestinnästä saadaan pienilläkin resursseilla suuria tuloksia aikaiseksi.
Tein opinnäytetyön toimeksiantona varsinaissuomalaiselle jalkapalloseura Peimari Unitedille, jonka kotipaikkakunta on Paimio. Seuralla on lisäksi toimintaa myös Paimion naapurikunnassa Sauvossa. Opinnäytetyön kehityskohteena on seuran videoviestintäkanava Peimari-TV, jonka julkaisualustana on YouTube. Päätutkimuskysymys on ”miten Peimari-TV:stä saadaan koko seuran viestintäkanava?”. Lisäksi opinnäytetyö pyrkii vastaamaan seuraaviin alakysymyksiin: Millaista on urheiluseuran hyvä videoviestintä ja miten pieni urheiluseura hyödyntää vähäiset resurssinsa mahdollisimman tehokkaasti videoviestinnän näkökulmasta?
Opinnäytetyöstä selviää, että menestyksekäs videoviestintä vaatii urheiluseurassa paljon etukäteissuunnittelua. On tehtävä valintoja, mistä viestitään, milloin viestitään ja miten viestitään. Valinnat ja tasapainoilu pienten vapaaehtoisresurssien sekä rajallisen budjetin välillä pakottavat pienen urheiluseuran keskittymään olennaiseen myös videoviestinnässään. Viestin on oltava selkeä, siinä on oltava toisteisuutta ja ulkoasun tulee myös videoviestinnässä olla yhtenäistä seuran imagon kanssa.
Resurssien näkökulmasta videoviestintä on seuralle kuitenkin 2010-luvulla iso mahdollisuus. Se voi avata aivan uuden väylän esimerkiksi pelaaja- ja vapaaehtoismäärän kasvattamiseen sekä luoda ansaintamallin yhteistyökumppanuussopimusten kautta. Tämän opinnäyteyön tavoitteena on auttaa sekä Peimari Unitedia oman videoviestintänsä tehostamisessa, mutta antaa työkaluja myös muille suomalaisille urheiluseuroille siihen, miten videoviestinnästä saadaan pienilläkin resursseilla suuria tuloksia aikaiseksi.