Liiketoimintasuunnitelma aloittavalle yritykselle : case: kahvila Laptop corner
Torikka, Sanna; Bakrie, Sonja (2018)
Torikka, Sanna
Bakrie, Sonja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612960
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin liiketoimintasuunnitelma aloittavalle kahvilalle. Toimeksiantajana toimivat opiskelijat itse. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä liiketoimintasuunnitelma yritykselle ja selvittää onko yrittäjyys ja oman yrityksen perustaminen oikea uravalinta heille. Liikeidea syntyi opiskelijoiden omasta tarpeesta löytää rauhallinen kahvila työskentelytilaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka lopputuloksena valmistui liiketoimintasuunnitelma aloittavalle yritykselle. Tämä opinnäytetyö koostuu siis tietoperustasta ja varsinaisesta liiketoimintasuunnitelmasta. Tietoperusta käsittelee yrityksen perustamisen eri vaiheita. Tietoperustan ensimmäinen osuus keskittyy yrityksen perustamiseen ja siihen, mitä tulee tehdä ennen oman yrityksen perustamista. Toinen osuus keskittyy enemmän markkinointiin, toimintaympäristöön, talouteen, verotukseen ja yritystoiminnan riskeihin. Opinnäytetyön teoriaa on mahdollista hyödyntää myös toisella alalla toimivien yritysten perustamiseen.
Liiketoimintasuunnitelman pohjana on käytetty Uusyrityskeskuksen internet-sivuilla esiteltyä pohjaa. Liiketoimintasuunnitelmassa esitellään liikeidea, yrittäjien taustatiedot, yrityksen kohderyhmät sekä tuotteet. Liiketoimintasuunnitelmaa varten tehtiin tarvittavat rahoitus- ja katetuottolaskelmat sekä SWOT- ja kilpailija-analyysi. Kahvilaa varten toteutettiin myös luonnokset hinnastosta sekä myytävistä kahvilatuotteista. Liiketoimintasuunnitelma oli helppo toteuttaa, koska liikeidea oli alusta asti selvä. Suurimmat ongelmat syntyivät budjetoinnissa, koska täsmällisten hintatietojen saaminen kolmansilta osapuolilta oli hankalaa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että liikeidea on hyvä ja tämän kaltaiselle kahvilalle on markkinarako Vantaalla. On selvää, että yritystä ei ole mahdollista perustaa lähitulevaisuudessa, koska alkupääomaa ei ole tarpeeksi. Ennen yrityksen perustamista omistajien on kehitettävä hinnoittelua ja tuotteitaan, jotta liiketoiminnasta saadaan tuottavampaa. Jatkotoimenpiteenä tälle opinnäytetyölle tulee laatia markkinointisuunnitelma yritykselle.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka lopputuloksena valmistui liiketoimintasuunnitelma aloittavalle yritykselle. Tämä opinnäytetyö koostuu siis tietoperustasta ja varsinaisesta liiketoimintasuunnitelmasta. Tietoperusta käsittelee yrityksen perustamisen eri vaiheita. Tietoperustan ensimmäinen osuus keskittyy yrityksen perustamiseen ja siihen, mitä tulee tehdä ennen oman yrityksen perustamista. Toinen osuus keskittyy enemmän markkinointiin, toimintaympäristöön, talouteen, verotukseen ja yritystoiminnan riskeihin. Opinnäytetyön teoriaa on mahdollista hyödyntää myös toisella alalla toimivien yritysten perustamiseen.
Liiketoimintasuunnitelman pohjana on käytetty Uusyrityskeskuksen internet-sivuilla esiteltyä pohjaa. Liiketoimintasuunnitelmassa esitellään liikeidea, yrittäjien taustatiedot, yrityksen kohderyhmät sekä tuotteet. Liiketoimintasuunnitelmaa varten tehtiin tarvittavat rahoitus- ja katetuottolaskelmat sekä SWOT- ja kilpailija-analyysi. Kahvilaa varten toteutettiin myös luonnokset hinnastosta sekä myytävistä kahvilatuotteista. Liiketoimintasuunnitelma oli helppo toteuttaa, koska liikeidea oli alusta asti selvä. Suurimmat ongelmat syntyivät budjetoinnissa, koska täsmällisten hintatietojen saaminen kolmansilta osapuolilta oli hankalaa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että liikeidea on hyvä ja tämän kaltaiselle kahvilalle on markkinarako Vantaalla. On selvää, että yritystä ei ole mahdollista perustaa lähitulevaisuudessa, koska alkupääomaa ei ole tarpeeksi. Ennen yrityksen perustamista omistajien on kehitettävä hinnoittelua ja tuotteitaan, jotta liiketoiminnasta saadaan tuottavampaa. Jatkotoimenpiteenä tälle opinnäytetyölle tulee laatia markkinointisuunnitelma yritykselle.