Sosiaalisen median ja blogien vaikutus yrityksen markkinointiin
Laakso, Anna-Kristiina (2018)
Lataukset:
Laakso, Anna-Kristiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612972
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten sosiaalinen media ja blogit vaikuttavat yrityksen markkinointiin ja miten ne muuttavat yrityksen markkinointia tulevaisuudessa. Tarkoituksena on selvittää miten yritys voi hyödyntää blogeja sekä sosiaalista mediaa markkinoinnissa.
Teoreettisessa viitekehyksessä määritellään keskeiset käsitteet ja aineistona käytetään pääasiassa sähköisiä ja painettuja lähteitä. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa haastateltiin bloggaria sekä PR- ja media-alan ammattilaista. Haastattelut toteutettiin osittain puhelimitse ja osittain sähköpostitse. Kirjallisuuteen ja sähköisiin lähteisiin perustuva teoreettinen viitekehys sekä kuuden kysymyksen haastattelut luovat alustan tutkimusongelman analysoinnille.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään sosiaalista mediaa ja sen eri kanavia yleisellä tasolla sekä blogien ominaisuuksia ja yritysblogeja. Tämän jälkeen perehdytään syvemmin markkinointiviestintään sosiaalisessa mediassa sekä blogi-markkinointiin ja sen vaikutuksiin yrityksen markkinoinnissa. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi sosiaalisen median haasteita ja vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että sosiaalinen media on nykypäivänä tärkeä osa yrityksen markkinointia. Markkinointi muuttuu koko ajan ja yritysten tulee olla läsnä toimintaansa avustavissa kanavissa, jotta pysyvät mukana nopeassa kehityksessä. Tutkimustuloksista selviää, että blogi on hyvä vaihtoehto osaksi yrityksen markkinointia. Blogi sopii useille yrityksille ja on erittäin kustannustehokas, jonka kautta yritys voi saada paljon hyötyä liiketoiminnalleen. Kuitenkin väärin tehtynä, sosiaalisesta mediasta ja blogista voi olla haittaa yrityksen imagolle ja liiketoiminnalle. Tutkimuksessa selvisi, että yrityksen tulisi tuottaa laadukasta ja mielenkiintoista sisältöä sosiaalisen median kanaviin sekä blogiin, saadakseen parhaan hyödyn niistä markkinointiin.
Teoreettisessa viitekehyksessä määritellään keskeiset käsitteet ja aineistona käytetään pääasiassa sähköisiä ja painettuja lähteitä. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa haastateltiin bloggaria sekä PR- ja media-alan ammattilaista. Haastattelut toteutettiin osittain puhelimitse ja osittain sähköpostitse. Kirjallisuuteen ja sähköisiin lähteisiin perustuva teoreettinen viitekehys sekä kuuden kysymyksen haastattelut luovat alustan tutkimusongelman analysoinnille.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään sosiaalista mediaa ja sen eri kanavia yleisellä tasolla sekä blogien ominaisuuksia ja yritysblogeja. Tämän jälkeen perehdytään syvemmin markkinointiviestintään sosiaalisessa mediassa sekä blogi-markkinointiin ja sen vaikutuksiin yrityksen markkinoinnissa. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi sosiaalisen median haasteita ja vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että sosiaalinen media on nykypäivänä tärkeä osa yrityksen markkinointia. Markkinointi muuttuu koko ajan ja yritysten tulee olla läsnä toimintaansa avustavissa kanavissa, jotta pysyvät mukana nopeassa kehityksessä. Tutkimustuloksista selviää, että blogi on hyvä vaihtoehto osaksi yrityksen markkinointia. Blogi sopii useille yrityksille ja on erittäin kustannustehokas, jonka kautta yritys voi saada paljon hyötyä liiketoiminnalleen. Kuitenkin väärin tehtynä, sosiaalisesta mediasta ja blogista voi olla haittaa yrityksen imagolle ja liiketoiminnalle. Tutkimuksessa selvisi, että yrityksen tulisi tuottaa laadukasta ja mielenkiintoista sisältöä sosiaalisen median kanaviin sekä blogiin, saadakseen parhaan hyödyn niistä markkinointiin.