Digitaalisen markkinoinnin tehostaminen yritys X:lle
Kylmälä, Suvi (2018)
Kylmälä, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060712985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060712985
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe oli digitaalisen markkinoinnin tehostaminen yritys X:lle. Toimeksiantajana toimi suomalainen joukkorahoitusyhtiö. Työn tavoitteena oli selvittää, minkälaisella mainosteemalla kohdeyleisö kiinnostuu lainaamisesta. Kampanjan mainosteemoja olivat rationaalinen, humoristinen, emotionaalinen sekä vertaileva. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli saada vastaus, että minkälaista sisältöä toimeksiantajan tulisi tuottaa markkinointikanavissaan. Työ toteutettiin tiiviissä yhteystyössä toimeksiantajan kanssa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui markkinointiin, sisältäen markkinointiviestinnän, digitaalisen markkinoinnin, mainonnan tehokeinot sekä sosiaalisen median hyödyt. Lisäksi työssä käsiteltiin vielä tarkemmin läpi Facebook ja Google-Displayn perusteita sekä näiden kanavien tärkeimpiä termejä ja tunnuslukuja. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena, jonka tuotos eli produktio tässä työssä on mainoskampanja ja siitä saadut tulokset. Toiminnallisen osuuden työkaluja olivat Facebook Business Manager, Adobe Photoshop, Google AdWords sekä Google Analytics.
Mainoskampanja oli onnistunut Facebookissa sekä Google Displayssa. Kampanja sai molemmissa kanavissa yhteensä yli 300 000 näyttökertaa ja yli tuhat klikkausta, mikä toi yritykselle runsaasti näkyvyyttä ja vahvisti brändi identiteettiä. Klikkausprosentin perusteella päätettiin, mitkä teemat menestyivät parhaiten. Rationaalinen teema oli kaikista tehokkain Facebookissa, kun puolestaan humoristinen teema menestyi parhaiten Google Display verkostossa. Lisäksi tämän työn pohjalta Facebookissa ja Google Displayssa kannattaa hyödyntää korkealaatuisia ja mielenkiintoisia kuvia.
Yrityksen olisi hyödyllistä ottaa jatkossakin käyttöön opinnäytetyön kaltainen A/B-testaus, sillä sen avulla saadaan arvokasta tietoa siitä, millaiset mainostekstit ja kuvat toimivat parhaiten. Yhtenä kehitysehdotuksena koen, että toimeksiantaja voisi testata samankaltaista mainoskampanjaa suuremmalla budjetilla ja pidemmällä ajanjaksolla. Tällöin voitaisiin selvittää, vaikuttaako suurempi budjetti ja pidempi aikaväli poikkeavasti tuloksiin. Kaikki opinnäytetyöstä saadut tulokset ovat hyödyllisiä yritykselle seuraavia mainoskampanjoita luodessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui markkinointiin, sisältäen markkinointiviestinnän, digitaalisen markkinoinnin, mainonnan tehokeinot sekä sosiaalisen median hyödyt. Lisäksi työssä käsiteltiin vielä tarkemmin läpi Facebook ja Google-Displayn perusteita sekä näiden kanavien tärkeimpiä termejä ja tunnuslukuja. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena, jonka tuotos eli produktio tässä työssä on mainoskampanja ja siitä saadut tulokset. Toiminnallisen osuuden työkaluja olivat Facebook Business Manager, Adobe Photoshop, Google AdWords sekä Google Analytics.
Mainoskampanja oli onnistunut Facebookissa sekä Google Displayssa. Kampanja sai molemmissa kanavissa yhteensä yli 300 000 näyttökertaa ja yli tuhat klikkausta, mikä toi yritykselle runsaasti näkyvyyttä ja vahvisti brändi identiteettiä. Klikkausprosentin perusteella päätettiin, mitkä teemat menestyivät parhaiten. Rationaalinen teema oli kaikista tehokkain Facebookissa, kun puolestaan humoristinen teema menestyi parhaiten Google Display verkostossa. Lisäksi tämän työn pohjalta Facebookissa ja Google Displayssa kannattaa hyödyntää korkealaatuisia ja mielenkiintoisia kuvia.
Yrityksen olisi hyödyllistä ottaa jatkossakin käyttöön opinnäytetyön kaltainen A/B-testaus, sillä sen avulla saadaan arvokasta tietoa siitä, millaiset mainostekstit ja kuvat toimivat parhaiten. Yhtenä kehitysehdotuksena koen, että toimeksiantaja voisi testata samankaltaista mainoskampanjaa suuremmalla budjetilla ja pidemmällä ajanjaksolla. Tällöin voitaisiin selvittää, vaikuttaako suurempi budjetti ja pidempi aikaväli poikkeavasti tuloksiin. Kaikki opinnäytetyöstä saadut tulokset ovat hyödyllisiä yritykselle seuraavia mainoskampanjoita luodessa.