Kahvitottumukset ja kahvipalvelun vaikutukset Warrior Coffeen asiakasyrityksessä
Penttinen, Hanna-Maria (2018)
Penttinen, Hanna-Maria
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612849
Tiivistelmä
Warrior Coffee on harvoja luomusertifioituja pienpaahtimoja Suomessa. Warrior Coffeen palveluihin kuuluu kahvi- sekä teetuotteiden lisäksi toimistokahvipalvelu, joka sisältää kahvilan tai kahvipisteen konseptisuunnittelun, kahvi- ja teelaitteet, koulutukset, laitehuollon sekä tuoreet käsin paahdetut luomukahvit.
Tämän opinnäytetyön tavoite on auttaa Warrior Coffeeta kehittämään toimistokahvipalveluaan. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää: millaisia kahvitottumuksia asiakasyrityksen työntekijöillä on, kuinka he kokevat Warrior Coffeen palvelun kokonaisuudessaan sekä miten Warrior Coffeen toimistokahvipalvelu vaikuttaa työpaikan työilmapiiriin, työviihtyvyyteen sekä tyytyväisyyteen työantajaa kohtaan.
Aihetta on tutkittu hyvin vähän, vaikka työpaikoilla on ollut kahvikulttuuria vuosikymmenten ajan. Tutkimus suoritettiin määrällisenä tutkimuksena asiakasyrityksessä, jossa työntekijöitä on noin 750 henkilöä. Vastausprosentti oli noin 18 %. Vastauksia kerättiin sähköisellä Webropol-ohjelmalla kyselyn muodossa. Lisäksi kyselyitä jaettiin asiakasyrityksen toimistokahvilalla paperiversiona. Tutkimusote on kvantitatiivinen.
Tutkimuksen perusteella kahvittelun perinne sekä kahvitauot näyttävät olevan edelleen olennainen osa työpäivää. Kyselyssä nousi ilmi etenkin kahvitauon merkityksellisyys sosiaalisten suhteiden edistämisessä. Kyselyn perusteella voi päätellä, että kahvitauko sekä laadukas kahvipalvelu vaikuttavat työviihtyvyyteen sekä tyytyväisyyteen työnantajaa kohtaan.
Tutkimuksessa selvisi, etteivät kahvin kulutustottumukset juurikaan ole muuttuneet entisestä. Yleisimmät syyt kahvin nauttimiseen ovat sosiaaliset tekijät, työpäivän tauotus sekä kahvin maku.
Kahvitauko koetaan edelleen tärkeäksi asiakasyrityksessä tehdyn tutkimuksen perusteella. Kyselyn perusteella voi sanoa, että Warrior Coffeen toimistokahvipalveluun asiakasyrityksen työntekijät ovat tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä. Suurin osa työntekijöistä on sitä mieltä, että Warrior Coffeen kahvipalvelu vaikuttaa paljon tai erittäin paljon työviihtyvyyteen. Tutkimuksessa selvisi, että työnantajan tarjoama Warrior Coffeen kahvipalvelu vaikuttaa myös tyytyväisyyteen työnantajaa kohtaan. Asiakasyrityksen työntekijät kokivat kahvipalvelun merkityksellisenä etuna.
Tämän opinnäytetyön tavoite on auttaa Warrior Coffeeta kehittämään toimistokahvipalveluaan. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää: millaisia kahvitottumuksia asiakasyrityksen työntekijöillä on, kuinka he kokevat Warrior Coffeen palvelun kokonaisuudessaan sekä miten Warrior Coffeen toimistokahvipalvelu vaikuttaa työpaikan työilmapiiriin, työviihtyvyyteen sekä tyytyväisyyteen työantajaa kohtaan.
Aihetta on tutkittu hyvin vähän, vaikka työpaikoilla on ollut kahvikulttuuria vuosikymmenten ajan. Tutkimus suoritettiin määrällisenä tutkimuksena asiakasyrityksessä, jossa työntekijöitä on noin 750 henkilöä. Vastausprosentti oli noin 18 %. Vastauksia kerättiin sähköisellä Webropol-ohjelmalla kyselyn muodossa. Lisäksi kyselyitä jaettiin asiakasyrityksen toimistokahvilalla paperiversiona. Tutkimusote on kvantitatiivinen.
Tutkimuksen perusteella kahvittelun perinne sekä kahvitauot näyttävät olevan edelleen olennainen osa työpäivää. Kyselyssä nousi ilmi etenkin kahvitauon merkityksellisyys sosiaalisten suhteiden edistämisessä. Kyselyn perusteella voi päätellä, että kahvitauko sekä laadukas kahvipalvelu vaikuttavat työviihtyvyyteen sekä tyytyväisyyteen työnantajaa kohtaan.
Tutkimuksessa selvisi, etteivät kahvin kulutustottumukset juurikaan ole muuttuneet entisestä. Yleisimmät syyt kahvin nauttimiseen ovat sosiaaliset tekijät, työpäivän tauotus sekä kahvin maku.
Kahvitauko koetaan edelleen tärkeäksi asiakasyrityksessä tehdyn tutkimuksen perusteella. Kyselyn perusteella voi sanoa, että Warrior Coffeen toimistokahvipalveluun asiakasyrityksen työntekijät ovat tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä. Suurin osa työntekijöistä on sitä mieltä, että Warrior Coffeen kahvipalvelu vaikuttaa paljon tai erittäin paljon työviihtyvyyteen. Tutkimuksessa selvisi, että työnantajan tarjoama Warrior Coffeen kahvipalvelu vaikuttaa myös tyytyväisyyteen työnantajaa kohtaan. Asiakasyrityksen työntekijät kokivat kahvipalvelun merkityksellisenä etuna.