"Siihen se tarina loppuu" Osallisuuden tukeminen saduttamalla
Riikonen, Tiia (2018)
Riikonen, Tiia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612875
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli osallisuuden tukeminen sadutusmenetelmää hyödyntäen ja työn tarkoituksena oli myös tuottaa satukirja lasten kertomista saduista. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä päiväkoti Touhula Kangasalan kanssa kevään 2018 aikana.
Työn tietoperusta koostui sadutuksesta, osallisuudesta, lasten kuulluksi tulemisesta, sekä varhaiskasvatuksesta. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa yksilösadutettiin lapsia ja näistä saduista koottiin työn liitteissä oleva satukirja. Lapset saivat kuvittaa omat satunsa ja kuvat liitettiin osaksi satukirjaa. Toiminnallinen osuus toteutettiin huhtikuussa 2018 ja sen aikana sadutettiin seitsemää 4-5-vuotiasta lasta.
Työn tilaaja sai opinnäytetyön aikana syntyneen satukirjan jaettavaksi toiminnalliseen osuuteen osallistuneille lapsille. Lapset saivat antaa palautetta valmiista satukirjasta ja palaute heiltä oli positiivista. Lisäksi työ auttoi tukemaan lasten osallisuutta saduttamisen yhteydessä sekä opinnäytetyö toivottavasti innosti päiväkodin henkilökuntaa käyttämään sadutusmenetelmää myös tulevaisuudessa.
Työn tietoperusta koostui sadutuksesta, osallisuudesta, lasten kuulluksi tulemisesta, sekä varhaiskasvatuksesta. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa yksilösadutettiin lapsia ja näistä saduista koottiin työn liitteissä oleva satukirja. Lapset saivat kuvittaa omat satunsa ja kuvat liitettiin osaksi satukirjaa. Toiminnallinen osuus toteutettiin huhtikuussa 2018 ja sen aikana sadutettiin seitsemää 4-5-vuotiasta lasta.
Työn tilaaja sai opinnäytetyön aikana syntyneen satukirjan jaettavaksi toiminnalliseen osuuteen osallistuneille lapsille. Lapset saivat antaa palautetta valmiista satukirjasta ja palaute heiltä oli positiivista. Lisäksi työ auttoi tukemaan lasten osallisuutta saduttamisen yhteydessä sekä opinnäytetyö toivottavasti innosti päiväkodin henkilökuntaa käyttämään sadutusmenetelmää myös tulevaisuudessa.