Elokuvien ja tv-sarjojen vaikutus matkustusmotiiveihin
Saari, Julia; Kaijomaa, Monna (2018)
Saari, Julia
Kaijomaa, Monna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612838
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu osana Haaga-Helia ammattikorkeakoulun matkailun koulutusohjelmaa talven 2017–2018 aikana. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää elokuvien ja tv-sarjojen vaikutusta suomalaisten matkustusmotiiveihin. Työn tutkimusongelmaksi muotoutui “Miten elokuvat ja tv-sarjat vaikuttavat suomalaisten matkustusmotiiveihin?”.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään elokuvamatkailua yleisesti, käydään läpi elokuvamatkailijoiden profilointia sekä avataan elokuvien yhteyttä matkailukäyttäytymiseen. Seuraavaksi siirrytään elokuvamatkailun vetovoimaan ja sen hyödyntämiseen esimerkiksi matkailumarkkinoinnissa. Työssä käsitellään myös ostopäätöksen tekemistä, matkakohteen valintaa sekä matkustusmotiiveja.
Työn tutkimuksessa käytetään kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Projektin aikana toteutettiin kyselytutkimus Webropol-alustalle. Vastauksia kerättiin jakamalla linkkiä esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa 4.-28.1.2018 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi kokonaisuudessaan 133 henkilöä. Suurin vastaajaryhmä oli 18–24 -vuotiaat, mutta vastauksia kertyi runsaasti myös muista ikäryhmistä.
Tutkimustuloksista muodostettiin johtopäätöksistä, joista ilmenee tutkimuksen lopulliset tulokset. Kaikkiaan 77 % vastaajista kertoi joskus halunneensa matkustaa jonkin elokuvan tai tv-sarjan maisemiin. Tuloksista ilmeni matkustusinspiraatioon vaikuttavan merkittävimmin kauniit maisemat sekä erilaisten kulttuurien esittely. Vastauksista havaittiin, etteivät demografiset tekijät, kuten ikä tai sukupuoli, vaikuta merkittävästi elokuvamatkailun kontekstissa, vaan pikemminkin ihmisten henkilökohtaiset mieltymykset ja mielenkiinnonkohteet. Elokuvat ja tv-sarjat inspiroivat siis monia erityyppisiä ihmisryhmiä.
Tuloksissa kiteytyy myös havainto siitä, että vaikka elokuvamatkailulle riittää kysyntää, vain harvalle se on primaarinen syy kohteen valinnassa. Myöskään elokuvamatkailu käsitteenä ei ole välttämättä kovinkaan paljoa esillä, vaikka elokuvat ja tv-sarjat yleisesti vaikuttaisivatkin ihmisten matkustusmotiiveihin - joko tiedostetusti tai tiedostamatta. Saadut tutkimustu-lokset ovat yhteneviä jo aiemmin julkaistujen tutkimusten kanssa, joten tulosten voidaan todeta olevan luotettavia.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään elokuvamatkailua yleisesti, käydään läpi elokuvamatkailijoiden profilointia sekä avataan elokuvien yhteyttä matkailukäyttäytymiseen. Seuraavaksi siirrytään elokuvamatkailun vetovoimaan ja sen hyödyntämiseen esimerkiksi matkailumarkkinoinnissa. Työssä käsitellään myös ostopäätöksen tekemistä, matkakohteen valintaa sekä matkustusmotiiveja.
Työn tutkimuksessa käytetään kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Projektin aikana toteutettiin kyselytutkimus Webropol-alustalle. Vastauksia kerättiin jakamalla linkkiä esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa 4.-28.1.2018 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi kokonaisuudessaan 133 henkilöä. Suurin vastaajaryhmä oli 18–24 -vuotiaat, mutta vastauksia kertyi runsaasti myös muista ikäryhmistä.
Tutkimustuloksista muodostettiin johtopäätöksistä, joista ilmenee tutkimuksen lopulliset tulokset. Kaikkiaan 77 % vastaajista kertoi joskus halunneensa matkustaa jonkin elokuvan tai tv-sarjan maisemiin. Tuloksista ilmeni matkustusinspiraatioon vaikuttavan merkittävimmin kauniit maisemat sekä erilaisten kulttuurien esittely. Vastauksista havaittiin, etteivät demografiset tekijät, kuten ikä tai sukupuoli, vaikuta merkittävästi elokuvamatkailun kontekstissa, vaan pikemminkin ihmisten henkilökohtaiset mieltymykset ja mielenkiinnonkohteet. Elokuvat ja tv-sarjat inspiroivat siis monia erityyppisiä ihmisryhmiä.
Tuloksissa kiteytyy myös havainto siitä, että vaikka elokuvamatkailulle riittää kysyntää, vain harvalle se on primaarinen syy kohteen valinnassa. Myöskään elokuvamatkailu käsitteenä ei ole välttämättä kovinkaan paljoa esillä, vaikka elokuvat ja tv-sarjat yleisesti vaikuttaisivatkin ihmisten matkustusmotiiveihin - joko tiedostetusti tai tiedostamatta. Saadut tutkimustu-lokset ovat yhteneviä jo aiemmin julkaistujen tutkimusten kanssa, joten tulosten voidaan todeta olevan luotettavia.