Miten haluan oppia : Tutkimus nuorten opiskelumotivaatioon vaikuttavista tekijöistä Osaran maaseutuopetusyksikössä
Danielsson, Carita (2018)
Danielsson, Carita
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612878
Tiivistelmä
Ammattikoulutuksen reformin voimaantulo vuoden 2018 alusta tuo opiskelijan kannalta muutoksia koulutuksen toteutumiseen. Lähiopetus vähenee ja opintojen suorittaminen koulutussopimuksella työpaikoilla lisääntyy. Opinnoista suoriutuminen edellyttää motivaation säilymistä opintopolun eri vaiheissa. Jotta motivaatio syntyisi ja säilyisi, on opettajien tiedettävä, miten opiskelija haluaa oppia. Tässä työssä pyritään selvittämään mitkä ovat ne opetus- ja ohjauskeinot, joilla opiskelijan mielenkiinto ja motivaatio opiskeluun säilyy.
Yllämainittujen tekijöiden selvittämiseksi tein työnantajani SASKY/Osaran maaseutuopetus tilauksesta kyselyn opiskelijoillemme. Tarkoituksena oli kartoittaa, mitkä opetustavat ja millaiset muut tekijät vaikuttavat positiivisesti opiskelijan motivaatioon ja sitä kautta valmistumiseen. Kysely toteutettiin kyselylomakkeiden avulla ja siihen vastasi 18 opiskelijaa.
Kyselyn vastausten perusteella opiskelijoiden opiskelumotivaatioon vaikuttaa paljon opettaja ja tapa, jolla opetetaan. Tulos on näiltä osin samansuuntainen kuin aiemmat tutkimukset opiskelijoiden motivaatioon vaikuttavista tekijöistä. Opetusmenetelmien osalta opiskelijoiden toiveena olisi teoriaopetuksen sisällyttäminen käytännön opetukseen siltä osin kuin se on mahdollista. Teoriaopetustavoista mielenkiintoisimmat ovat visuaaliset, sekä ne, joissa opiskelijat osallistuvat opetukseen, kuten vuorovaikutukselliset opetustilanteet ja ryhmätyöt. Myös YTO-aineita toivottiin voitavan liittää käytännön yhteyteen. Käytännön työpaikkana koulutila koettiin jopa parempana kuin koulutussopimus työpaikoilla. Koulutussopimusjaksojen pituudeksi toivottiin 2-6 viikon pituisia jaksoja. Lähiopetuksen nykyistä määrää pidettiin sopivana.
Yllämainittujen tekijöiden selvittämiseksi tein työnantajani SASKY/Osaran maaseutuopetus tilauksesta kyselyn opiskelijoillemme. Tarkoituksena oli kartoittaa, mitkä opetustavat ja millaiset muut tekijät vaikuttavat positiivisesti opiskelijan motivaatioon ja sitä kautta valmistumiseen. Kysely toteutettiin kyselylomakkeiden avulla ja siihen vastasi 18 opiskelijaa.
Kyselyn vastausten perusteella opiskelijoiden opiskelumotivaatioon vaikuttaa paljon opettaja ja tapa, jolla opetetaan. Tulos on näiltä osin samansuuntainen kuin aiemmat tutkimukset opiskelijoiden motivaatioon vaikuttavista tekijöistä. Opetusmenetelmien osalta opiskelijoiden toiveena olisi teoriaopetuksen sisällyttäminen käytännön opetukseen siltä osin kuin se on mahdollista. Teoriaopetustavoista mielenkiintoisimmat ovat visuaaliset, sekä ne, joissa opiskelijat osallistuvat opetukseen, kuten vuorovaikutukselliset opetustilanteet ja ryhmätyöt. Myös YTO-aineita toivottiin voitavan liittää käytännön yhteyteen. Käytännön työpaikkana koulutila koettiin jopa parempana kuin koulutussopimus työpaikoilla. Koulutussopimusjaksojen pituudeksi toivottiin 2-6 viikon pituisia jaksoja. Lähiopetuksen nykyistä määrää pidettiin sopivana.