Lähiruoasta uutta liiketoimintaa -local street food - Case Tapahtumalista lähiruokayrittäjille
Leino-Laine, Sari (2018)
Leino-Laine, Sari
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713003
Tiivistelmä
Lahden ammattikorkeakoulu
"Lähiruoasta uutta liiketoimintaa -local street food" -hankkeen tavoite oli luoda yritysyhteistyön toimintamalli tapahtumaruokailuun ja siten tukea uuden liiketoiminnan syntymistä päijäthämäläisiin elintarvikealan pk-yrityksiin. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää ja etsiä potentiaalisia tapahtumia, joihin lähiruokayrittäjät voisivat osallistua. Tavoitteena oli laatia lista vuoteen 2019 asti. Työn ongelma muodostui työn tavoitteen kautta. Ongelmana oli valita ne tapahtumat, joissa lähiruoalla saadaan haluttua lisäarvoa tapahtumalle ja tunnettavuutta lähiruokayrittäjille. Tutkimuksella selvitettiin myös, osallistuivatko yrittäjät listassa oleviin tapahtumiin ja millä perusteella ne tapahtumat, joihin mahdollisesti osallistuttiin, valittiin tehdystä tapahtumalistasta.
Työn teoriaosuus muodostui tapahtuman suunnittelusta, siihen liittyvästä lainsäädännöstä ja ruoan osuudesta erilaisissa tapahtumissa. Tarkastelin teoriaosuudessa myös tämän hetken kuluttajien ruokatrendejä, ruokaan liittyviä hankkeita sekä katuruokaa.
Osallistuin hankkeen aikana perustetun yritysverkoston work shoppeihin, saadakseni taustatietoa tapahtumien etsintään. Itse tapahtumalista syntyi Internetistä, eri lähteistä, tehtyjen hakujen perusteella. Tapahtumalista valmistui joulukuussa 2015. Hankkeeseen osallistuneen yrittäjän haastattelun perusteella, tehtyä tapahtumalistaa ei ollut käytetty aktiivisesti.
"Lähiruoasta uutta liiketoimintaa -local street food" -hankkeen tavoite oli luoda yritysyhteistyön toimintamalli tapahtumaruokailuun ja siten tukea uuden liiketoiminnan syntymistä päijäthämäläisiin elintarvikealan pk-yrityksiin. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää ja etsiä potentiaalisia tapahtumia, joihin lähiruokayrittäjät voisivat osallistua. Tavoitteena oli laatia lista vuoteen 2019 asti. Työn ongelma muodostui työn tavoitteen kautta. Ongelmana oli valita ne tapahtumat, joissa lähiruoalla saadaan haluttua lisäarvoa tapahtumalle ja tunnettavuutta lähiruokayrittäjille. Tutkimuksella selvitettiin myös, osallistuivatko yrittäjät listassa oleviin tapahtumiin ja millä perusteella ne tapahtumat, joihin mahdollisesti osallistuttiin, valittiin tehdystä tapahtumalistasta.
Työn teoriaosuus muodostui tapahtuman suunnittelusta, siihen liittyvästä lainsäädännöstä ja ruoan osuudesta erilaisissa tapahtumissa. Tarkastelin teoriaosuudessa myös tämän hetken kuluttajien ruokatrendejä, ruokaan liittyviä hankkeita sekä katuruokaa.
Osallistuin hankkeen aikana perustetun yritysverkoston work shoppeihin, saadakseni taustatietoa tapahtumien etsintään. Itse tapahtumalista syntyi Internetistä, eri lähteistä, tehtyjen hakujen perusteella. Tapahtumalista valmistui joulukuussa 2015. Hankkeeseen osallistuneen yrittäjän haastattelun perusteella, tehtyä tapahtumalistaa ei ollut käytetty aktiivisesti.