Vapaaehtoisten henkilövakuutusten tunnettuuden tutkimus LähiTapiola Kainuu-Koillismaan asiakkailla
Kettunen, Antti (2018)
Kettunen, Antti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713139
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka hyvin LähiTapiola Kainuu-Koillismaan asiakkaat tuntevat erilaisia vapaaehtoisia henkilövakuutuksia, mitä vakuutuksia heillä on itsellään ja mitä he pitävät tärkeimpinä, mitä asiointikanavaa suositaan ja mitkä asiat vaikuttavat vakuutusyhtiön valintaan ja päätökseen hankkia uusia vakuutuksia.
Teoriaosuus koostuu kolmesta eri aihealueesta. Ensimmäisessä osiossa käydään läpi uuden tuotteen kaupallistamista. Siinä selvitetään sitä, minkälainen prosessi uuden tuotteen kaupallistaminen on ja mitä kokonaisuuksia se sisältää. Toisessa osiossa käsitellään tuotetuntemusta. Osiossa perehdytään siihen, miten tuotetuntemusta määritellään, miten sitä voidaan kehittää ja minkälainen vaikutus sillä on tuotteen menestymiseen markkinoilla. Kolmas osio käsittelee henkilövakuuttamista. Osiossa käydään läpi henkilövakuutusten kehittymistä, henkilövakuuttamista Suomessa, henkilöriskejä ja vakuutustarvetta, sekä LähiTapiolan vapaaehtoisia henkilövakuutuksia.
LähiTapiola Kainuu-Koillismaan asiakkaille suoritetulla henkilövakuutustutkimuksella selvisi, että perinteiset henkilövakuutukset; tapaturma-, matka-, henki- ja sairauskuluvakuutukset ovat selkeästi suosituimpia henkilövakuutuksia ja ne myös tunnetaan kohtuullisen hyvin. Parantamisen varaa niidenkin tuntemuksen kehittämiseksi tosin edelleen on. Muita henkilövakuutuksia on vain harvalla ja niiden sisällöstä ei olla erityisen hyvin perillä.
Henkilövakuutuksen ostamisessa toimistolla asiointi on suosituin asioinnin muoto. Muissa yhteydenotoissa henkilövakuutuksiin liittyen netti, puhelinpalvelu ja toimistolla asiointi ovat tasaisen suosittuja. Vakuutusyhtiön valintaan ja henkilövakuutusten hankintaan hinnalla on kaikkein suurin merkitys. Myös aiempi kokemus ja palvelun saatavuus koetaan tärkeiksi ja henkilövakuutusta hankittaessa turvan tasolla on selvästi merkitystä. Sen tutkimus kiistatta osoittaa, että parantamisen varaa henkilövakuutusten tunnettuuden edistämisessä riittää vielä reilusti.
Teoriaosuus koostuu kolmesta eri aihealueesta. Ensimmäisessä osiossa käydään läpi uuden tuotteen kaupallistamista. Siinä selvitetään sitä, minkälainen prosessi uuden tuotteen kaupallistaminen on ja mitä kokonaisuuksia se sisältää. Toisessa osiossa käsitellään tuotetuntemusta. Osiossa perehdytään siihen, miten tuotetuntemusta määritellään, miten sitä voidaan kehittää ja minkälainen vaikutus sillä on tuotteen menestymiseen markkinoilla. Kolmas osio käsittelee henkilövakuuttamista. Osiossa käydään läpi henkilövakuutusten kehittymistä, henkilövakuuttamista Suomessa, henkilöriskejä ja vakuutustarvetta, sekä LähiTapiolan vapaaehtoisia henkilövakuutuksia.
LähiTapiola Kainuu-Koillismaan asiakkaille suoritetulla henkilövakuutustutkimuksella selvisi, että perinteiset henkilövakuutukset; tapaturma-, matka-, henki- ja sairauskuluvakuutukset ovat selkeästi suosituimpia henkilövakuutuksia ja ne myös tunnetaan kohtuullisen hyvin. Parantamisen varaa niidenkin tuntemuksen kehittämiseksi tosin edelleen on. Muita henkilövakuutuksia on vain harvalla ja niiden sisällöstä ei olla erityisen hyvin perillä.
Henkilövakuutuksen ostamisessa toimistolla asiointi on suosituin asioinnin muoto. Muissa yhteydenotoissa henkilövakuutuksiin liittyen netti, puhelinpalvelu ja toimistolla asiointi ovat tasaisen suosittuja. Vakuutusyhtiön valintaan ja henkilövakuutusten hankintaan hinnalla on kaikkein suurin merkitys. Myös aiempi kokemus ja palvelun saatavuus koetaan tärkeiksi ja henkilövakuutusta hankittaessa turvan tasolla on selvästi merkitystä. Sen tutkimus kiistatta osoittaa, että parantamisen varaa henkilövakuutusten tunnettuuden edistämisessä riittää vielä reilusti.