Asiakasraportoinnin kehitys
Härö, Marleena (2018)
Härö, Marleena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713091
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa laadukkaampi ja informatiivisempi raportointimalli toimeksiantajalle, jota kutsutaan myöhemmin nimellä Yritys X. Suunnitelman tavoitteena oli kehittää raportointia yhdessä Yrityksen X asiakkaiden ja Yrityksen X henkilökunnan kanssa siten, että se hyödyttäisi molempia osapuolia enemmän kuin aikaisemmin, ja asiakasraportti tuottaisi lisäarvoa mahdollisia tulevia markkinointi-investointeja ja niiden kohdennuksia varten.
Opinnäytetyön toimeksianto suunniteltiin yhdessä Yrityksen X kanssa, ja sen toteutus aloitettiin tammikuussa 2018. Tavoitteena oli saavuttaa kesään mennessä tutkimustulokset, joita voidaan hyödyntää Yrityksen X raportoinnissa syksystä 2018 alkaen.
Opinnäytetyö koostui tietoperustaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta, joka toteutettiin työpajana. Työn tietoperustaosuudessa käydään läpi mitä erilaiset markkinoinnin mittarit ovat, miten tapahtuma järjestetään ja mitä on käyttäjäkeskeinen suunnittelu. Tietoperustan lähteenä on käytetty alan suomalaista kirjallisuutta.
Työpaja toteutettiin toimeksiantajan tiloissa, ja tähän osallistui heidän omaa henkilökuntaa sekä asiakkaita. Kohderyhmä oli valikoitu siten, että siinä olisi mahdollisimman useasta eri yrityksestä sekä asemasta henkilöitä mukana, jotta mielipiteisiin saataisiin mukaan hajontaa eikä kuva raportoinnista olisi mustavalkoinen. Työpajan tuotoksista rakennettiin yhdessä yhteenveto, joka esiteltiin toteutuksen jälkeen toimeksiantajan johdolle, jotta sen myötä voitaisiin tehdä konkreettisia muutoksia asiakasraportointiprosesseihin ja raportointimalleihin.
Asiakasraportoinnin kehityksen kannalta haasteellisena voidaan todeta se, että asiakasraportteja raportoidaan useissa eri muodoissa eteenpäin, ja toimeksiantajan henkilöstön sekä asiakkaiden sitouttamaan projektiin pitää tehdä hyvin perusteellisesti, jotta kaikki ymmärtävät, että mikä etu yhdenmukaisesta raportointitavasta sekä raportissa mainituista markkinoinnin mittareista syntyy.
Toimeksiantaja oli tyytyväinen tuotettuun asiakasraportoinnin kehitysprojektiin. Suunnitelma asiakasraportoinnin kehittämisestä antoi toimeksiantajalle uutta tietoa asiakkaidensa näkökulmasta, ja se auttoi toimeksiantajaa toteuttamaan muutoksia raportointi käytännöissä. markkinointia. Tutkimuksessa selvitetty mahdollinen ostohalukkuus lisäpalveluille auttoi myös toimeksiantajaa tarjoamaan mahdollisia lisämaksullisia palveluja niistä kiinnostuneille asiakkaille.
Opinnäytetyön toimeksianto suunniteltiin yhdessä Yrityksen X kanssa, ja sen toteutus aloitettiin tammikuussa 2018. Tavoitteena oli saavuttaa kesään mennessä tutkimustulokset, joita voidaan hyödyntää Yrityksen X raportoinnissa syksystä 2018 alkaen.
Opinnäytetyö koostui tietoperustaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta, joka toteutettiin työpajana. Työn tietoperustaosuudessa käydään läpi mitä erilaiset markkinoinnin mittarit ovat, miten tapahtuma järjestetään ja mitä on käyttäjäkeskeinen suunnittelu. Tietoperustan lähteenä on käytetty alan suomalaista kirjallisuutta.
Työpaja toteutettiin toimeksiantajan tiloissa, ja tähän osallistui heidän omaa henkilökuntaa sekä asiakkaita. Kohderyhmä oli valikoitu siten, että siinä olisi mahdollisimman useasta eri yrityksestä sekä asemasta henkilöitä mukana, jotta mielipiteisiin saataisiin mukaan hajontaa eikä kuva raportoinnista olisi mustavalkoinen. Työpajan tuotoksista rakennettiin yhdessä yhteenveto, joka esiteltiin toteutuksen jälkeen toimeksiantajan johdolle, jotta sen myötä voitaisiin tehdä konkreettisia muutoksia asiakasraportointiprosesseihin ja raportointimalleihin.
Asiakasraportoinnin kehityksen kannalta haasteellisena voidaan todeta se, että asiakasraportteja raportoidaan useissa eri muodoissa eteenpäin, ja toimeksiantajan henkilöstön sekä asiakkaiden sitouttamaan projektiin pitää tehdä hyvin perusteellisesti, jotta kaikki ymmärtävät, että mikä etu yhdenmukaisesta raportointitavasta sekä raportissa mainituista markkinoinnin mittareista syntyy.
Toimeksiantaja oli tyytyväinen tuotettuun asiakasraportoinnin kehitysprojektiin. Suunnitelma asiakasraportoinnin kehittämisestä antoi toimeksiantajalle uutta tietoa asiakkaidensa näkökulmasta, ja se auttoi toimeksiantajaa toteuttamaan muutoksia raportointi käytännöissä. markkinointia. Tutkimuksessa selvitetty mahdollinen ostohalukkuus lisäpalveluille auttoi myös toimeksiantajaa tarjoamaan mahdollisia lisämaksullisia palveluja niistä kiinnostuneille asiakkaille.