Autojen huoltoleasingpalvelujen kehittäminen
Olin, Kai (2018)
Olin, Kai
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713141
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee huoltoleasingin palveluja ja sitä mitä palveluita asiakasyritykset arvostavat huoltoleasingissa sekä miten he haluaisivat huoltoleasingia kehittää. Tutkielman tarkoituksena on saada huoltoleasingia tarjoaville yhtiöille relevanttia tietoa siitä kuinka tärkeinä heidän asiakkaansa pitävät heillä tarjolla olevia tuotteita ja mitä heidän kannattaisi niitä markkinoida. Tutkielmassa haluttiin myös tietää, tuleeko huoltoleasingia tarjoaville yrityksille kehittämisehdotuksia asiakkailta ja mikäli niitä tulee, kokevatko huoltoleasingia tarjoavat yritykset näiden ehdotusten olevan hyödyllisiä tai toteuttamiskelpoisia.
Tietoperusteisessa osassa käytiin läpi leasingin määritelmät sekä kilpailevien tuotteiden määritelmät. Tämän lisäksi avattiin huoltoleasingin ja leasingin käsittelyä kirjanpidossa ja verotuksessa. Osan tutkielman aineistosta keräsin Google Formsilla tekemälläni kyselyllä. Kysymykset olivat osoitettu potentiaalisille asiakasyrityksille. Kyselyn lähetin 42 yritykseen. Kyselyyn vastasi 29% kyselyn saaneita yrityksistä. Näiden kysymysten vastausten pohjalta loin puolistrukturoidun haastattelun rungon jota käytin haastatellessani leasingpalveluita tuottavia yrityksiä. Kontaktoin neljä suomen suurinta leasingia tarjoavaa yhtiötä sekä kaksi autojen maahantuojan yhteydessä toimivaa rahoitusyhtiötä. Näistä yhtiöistä pääsin haastattelemaan neljää eri yhtiötä, joista muodostin tutkielmani aineiston.
Tutkielmassa ei tullut esiin uusia ideoita huoltoleasingtuotteen kehittämiseksi, mutta tutkimus toi esiin tuotteen palveluita joita huoltoleasingia tarjoavat yritykset eivät ole osanneet tuoda asiakkailleen esiin ja markkinoida. Tutkielmassa ilmeni myös mitä asioita asiakkaat arvostavat eniten huoltoleasingissa. Tutkimuksesta selvisi huoltoleasingin kanssa kilpailevien tuotteiden samankaltaisuuksia ja kuinka niitä on tuotu huoltoleasingin rinnalle ja mitä niistä voisi tuoda mahdollisesti huoltoleasingin osaksi. Näiden samankaltaisten tuotteiden eroavaisuutena huoltoleasingiin verrattuna on kuitenkin kirjanpidollinen ja verotuksellinen käsittely. Tämä tulee osaksi muuttumaan vuoden 2019 alusta julkisten osakeyhtiöiden kohdalla, kun he ottavat käyttöönsä IFRS-16 standardin.
Tietoperusteisessa osassa käytiin läpi leasingin määritelmät sekä kilpailevien tuotteiden määritelmät. Tämän lisäksi avattiin huoltoleasingin ja leasingin käsittelyä kirjanpidossa ja verotuksessa. Osan tutkielman aineistosta keräsin Google Formsilla tekemälläni kyselyllä. Kysymykset olivat osoitettu potentiaalisille asiakasyrityksille. Kyselyn lähetin 42 yritykseen. Kyselyyn vastasi 29% kyselyn saaneita yrityksistä. Näiden kysymysten vastausten pohjalta loin puolistrukturoidun haastattelun rungon jota käytin haastatellessani leasingpalveluita tuottavia yrityksiä. Kontaktoin neljä suomen suurinta leasingia tarjoavaa yhtiötä sekä kaksi autojen maahantuojan yhteydessä toimivaa rahoitusyhtiötä. Näistä yhtiöistä pääsin haastattelemaan neljää eri yhtiötä, joista muodostin tutkielmani aineiston.
Tutkielmassa ei tullut esiin uusia ideoita huoltoleasingtuotteen kehittämiseksi, mutta tutkimus toi esiin tuotteen palveluita joita huoltoleasingia tarjoavat yritykset eivät ole osanneet tuoda asiakkailleen esiin ja markkinoida. Tutkielmassa ilmeni myös mitä asioita asiakkaat arvostavat eniten huoltoleasingissa. Tutkimuksesta selvisi huoltoleasingin kanssa kilpailevien tuotteiden samankaltaisuuksia ja kuinka niitä on tuotu huoltoleasingin rinnalle ja mitä niistä voisi tuoda mahdollisesti huoltoleasingin osaksi. Näiden samankaltaisten tuotteiden eroavaisuutena huoltoleasingiin verrattuna on kuitenkin kirjanpidollinen ja verotuksellinen käsittely. Tämä tulee osaksi muuttumaan vuoden 2019 alusta julkisten osakeyhtiöiden kohdalla, kun he ottavat käyttöönsä IFRS-16 standardin.