Say it in English : Englannin kielen opiskelu logistiikan perustutkinnossa
Lampi, Minna (2010)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lampi, Minna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110140
Tiivistelmä
Logistiikan perustutkinnon linja-autonkuljettajan ja yhdistelmäajoneuvokuljettajan koulutusosioihin kuluu englannin kielen opintojaksot. Opintojaksoissa keskitytään ammatissa tarvittavaan kieleen.
Kielen opettaminen aikuiskoulutuksessa on haastavaa ja oppijoiden motivoiminen ja innostaminen teettävät töitä kouluttajalle. Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä uusi sisältösuunnitelma yllämainittujen koulutusosioiden englannin kielen opintojaksoihin ja samalla miettiä keinoja mahdollisimman innostavaan opintojaksoon.
Opinnäytetyössä pohditaan ensin teorian kannalta motivaation ja asenteen merkitystä, kielenopetusta aikuiskoulutuksessa, oppimismenetelmiä sekä oppimisympäristöä ja niiden pohjalta on tehty uusia toimintatapoja kielten opetukseen koulutusaloilla. Riittävä ennakkokysely, oppijoihin tutustuminen sekä erilaisten oppijoiden huomioon ottaminen on ehdottoman tärkeää kielten opetuksessa. Avoin ilmapiiri sekä luottamus niin ryhmän sisällä kuin opettajan ja oppijoiden välillä luo hyvät edellytykset kielten oppimiseen.
Kielen opettaminen aikuiskoulutuksessa on haastavaa ja oppijoiden motivoiminen ja innostaminen teettävät töitä kouluttajalle. Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä uusi sisältösuunnitelma yllämainittujen koulutusosioiden englannin kielen opintojaksoihin ja samalla miettiä keinoja mahdollisimman innostavaan opintojaksoon.
Opinnäytetyössä pohditaan ensin teorian kannalta motivaation ja asenteen merkitystä, kielenopetusta aikuiskoulutuksessa, oppimismenetelmiä sekä oppimisympäristöä ja niiden pohjalta on tehty uusia toimintatapoja kielten opetukseen koulutusaloilla. Riittävä ennakkokysely, oppijoihin tutustuminen sekä erilaisten oppijoiden huomioon ottaminen on ehdottoman tärkeää kielten opetuksessa. Avoin ilmapiiri sekä luottamus niin ryhmän sisällä kuin opettajan ja oppijoiden välillä luo hyvät edellytykset kielten oppimiseen.