"En minä moiti kyllä Selänteen palavelua" : Kokemuksia asiakkuudesta kehitysvammahuollossa
Nikula, Tuula (2018)
Nikula, Tuula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713060
Tiivistelmä
Asiakaslähtöisyyttä ja asiakkaitten osallisuutta omien palvelujensa suunnitteluun ja toteutukseen on korostettu jo pitkään. Osallisuus ja asiakaslähtöisyys tarkoittavat ihmisen kuulemista ja vaikuttamismahdollisuuksien lisäämistä itseä koskevassa päätöksenteossa, palveluissa ja niiden kehittämisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista palvelua peruspalvelukuntayh-tymä Selänteen kehitysvammaiset asiakkaat kokevat saavansa, mitä hyvää ja mitä huonona he niissä näkevät ja toteutuuko heidän palveluissaan osallisuus, itsemää-räämisoikeus ja asiakaslähtöisyys.
Opinnäytetyö toteutettiin Bikva- asiakasarviointi menetelmää käyttäen. Ensin haas-tateltiin asiakkaat. Heidän haastattelujensa tuloksia käyttäen haastateltiin työnteki-jät, jonka jälkeen haastateltiin kuntayhtymän johtavat viranhaltijat. Lopuksi haas-tattelujen tulokset esiteltiin kuntayhtymähallitukselle.
Asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä työhön ja asumiseen liittyviin palveluihin, mutta myös niistä löytyi kehitettävää. Tyytymättömyyttä esiintyi tilapäishoidon ja vapaa-ajan toimintojen järjestämisessä.
Lähityöntekijöiden ja viranhaltijoiden mielestä haastatteluissa esille nousseet epä-kohdat olivat osittain niitä, joitten eteen oli jo tehty kehittämistyötä kuntayhty-mässä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista palvelua peruspalvelukuntayh-tymä Selänteen kehitysvammaiset asiakkaat kokevat saavansa, mitä hyvää ja mitä huonona he niissä näkevät ja toteutuuko heidän palveluissaan osallisuus, itsemää-räämisoikeus ja asiakaslähtöisyys.
Opinnäytetyö toteutettiin Bikva- asiakasarviointi menetelmää käyttäen. Ensin haas-tateltiin asiakkaat. Heidän haastattelujensa tuloksia käyttäen haastateltiin työnteki-jät, jonka jälkeen haastateltiin kuntayhtymän johtavat viranhaltijat. Lopuksi haas-tattelujen tulokset esiteltiin kuntayhtymähallitukselle.
Asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä työhön ja asumiseen liittyviin palveluihin, mutta myös niistä löytyi kehitettävää. Tyytymättömyyttä esiintyi tilapäishoidon ja vapaa-ajan toimintojen järjestämisessä.
Lähityöntekijöiden ja viranhaltijoiden mielestä haastatteluissa esille nousseet epä-kohdat olivat osittain niitä, joitten eteen oli jo tehty kehittämistyötä kuntayhty-mässä.