Verkkokaupan valintaan vaikuttavat tekijät : miksi asiakkaat ostaisivat KauniStellan verkkokaupasta?
Pitkänen, Jaana (2010)
Pitkänen, Jaana
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410299
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli perehtyä verkkokaupan valintaan vaikuttaviin tekijöihin ja selvittää, miksi asiakkaat ostaisivat työni toimeksiantajan eli kauneuskeskus Kaunis Stellan verkkokaupasta. Työni tarkoituksena oli auttaa toimeksiantajaa verkkokauppaan liittyvissä päätöksissä ja verkkokaupan suunnittelussa.
Tutkimusmenetelmäni oli kvalitatiivinen, ja aineistonkeruumenetelmänä käytin haastattelutyypeistä teemahaastattelua. Haastattelut tein maaliskuussa 2010 Kuopiossa. Tutkimukseen haastattelin perustettavan verkkokaupan potentiaalisia asiakkaita, joista osa oli Kaunis Stellan nykyisiä asiakkaita.
Verkkokaupan valintaan vaikuttivat monet eri tekijät, kuten luottamus, sivusto, tiedonsaanti, hinta ja tuote. Tekijöitä, jotka vaikuttivat kivijalkamyymälän valintaan verkkokaupan sijasta, oli asiantuntijan neuvojen tarve, mahdollisuus kokeilla tuotetta ennen ostoa ja tottumus. Verkkokaupan etuina pidettiin asioinnin vaivattomuutta ja tuotteiden saatavuutta. Kaunis Stellan verkkokaupan vahvuuksia olivat myytävät tuotteet ja nykyisten asiakkaiden jo olemassa oleva asiakassuhde.
Tutkimukseni tuloksia toimeksiantaja voi hyödyntää verkkokaupan perustamisessa. Tutkimuksen kautta esiin nousseita tekijöitä, joita verkkokaupan potentiaaliset asiakkaat pitivät tärkeinä, voi ottaa huomioon suunniteltaessa verkkokauppaa ja sen sisältöä.
Tutkimusmenetelmäni oli kvalitatiivinen, ja aineistonkeruumenetelmänä käytin haastattelutyypeistä teemahaastattelua. Haastattelut tein maaliskuussa 2010 Kuopiossa. Tutkimukseen haastattelin perustettavan verkkokaupan potentiaalisia asiakkaita, joista osa oli Kaunis Stellan nykyisiä asiakkaita.
Verkkokaupan valintaan vaikuttivat monet eri tekijät, kuten luottamus, sivusto, tiedonsaanti, hinta ja tuote. Tekijöitä, jotka vaikuttivat kivijalkamyymälän valintaan verkkokaupan sijasta, oli asiantuntijan neuvojen tarve, mahdollisuus kokeilla tuotetta ennen ostoa ja tottumus. Verkkokaupan etuina pidettiin asioinnin vaivattomuutta ja tuotteiden saatavuutta. Kaunis Stellan verkkokaupan vahvuuksia olivat myytävät tuotteet ja nykyisten asiakkaiden jo olemassa oleva asiakassuhde.
Tutkimukseni tuloksia toimeksiantaja voi hyödyntää verkkokaupan perustamisessa. Tutkimuksen kautta esiin nousseita tekijöitä, joita verkkokaupan potentiaaliset asiakkaat pitivät tärkeinä, voi ottaa huomioon suunniteltaessa verkkokauppaa ja sen sisältöä.