Kuluttajavelkojan asema konkurssissa : case: Anttila Oy
Salmenoja, Samuli (2018)
Salmenoja, Samuli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813225
Tiivistelmä
Tavarataloketju Anttilan konkurssi heinäkuussa 2016 herätti paljon keskustelua julkisuudessa kuluttajansuojasta verkkokaupassa. Monen mielestä tuntui kohtuuttomalta, että tuote joka oli tilattu ja maksettu verkkokaupassa ennen konkurssin alkamista jäi saamatta. Myöskään rahoja tilauksesta ei palautettu takaisin kuluttajalle, ellei tilausta oltu maksettu luottokortilla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut selvittää velkojan asemaa yrityksen konkurssissa, kun konkurssin velkojana on kuluttaja. Tarkoituksena on ollut nimenomaisesti selvittää kuluttajavelkojan asemaa konkurssissa, joten opinnäytetyön tarkastelun piirin ulkopuolelle, on jätetty tilanne, jossa konkurssin velkojana on yritys tai muu oikeushenkilö. Tavoitteena on ollut tuottaa selvitys kuluttajavelkojan asemasta konkurssissa. Tavoitteena on ollut myös löytää mahdollisia kehitysehdotuksia, joilla kuluttajan asemaa voitaisiin parantaa tällaisessa tilanteessa.
Opinnäytetyö on tutkielmatyyppinen lainopillinen tutkimus. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta erillisestä kokonaisuudesta. Ensimmäinen kokonaisuus käsittelee konkurssia ja konkurssimenettely ja toisessa osiossa käsitellään kuluttajansuojaa, tarkemmin kuluttajankauppaa. Opinnäytetyö sisältää myös oikeusvertailua, kun kuluttajavelkojan asemaa konkurssissa kuvataan Ruotsin konkurssilain ja kuluttajansuojan pohjalta. Vertailun tarkoituksena on ollut verrata kuluttajan asemaa konkurssissa Suomen ja Ruotsin välillä.
Opinnäytetyössä on tuotu esille kuluttajavelkojan asemaa yrityksen konkurssissa nykyisen lainsäädännön pohjalta. Opinnäytetyössä on onnistuttu löytämään kehitysehdotuksia, joiden avulla kuluttajavelkojan asemaa voitaisiin parantaa yrityksen konkurssissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut selvittää velkojan asemaa yrityksen konkurssissa, kun konkurssin velkojana on kuluttaja. Tarkoituksena on ollut nimenomaisesti selvittää kuluttajavelkojan asemaa konkurssissa, joten opinnäytetyön tarkastelun piirin ulkopuolelle, on jätetty tilanne, jossa konkurssin velkojana on yritys tai muu oikeushenkilö. Tavoitteena on ollut tuottaa selvitys kuluttajavelkojan asemasta konkurssissa. Tavoitteena on ollut myös löytää mahdollisia kehitysehdotuksia, joilla kuluttajan asemaa voitaisiin parantaa tällaisessa tilanteessa.
Opinnäytetyö on tutkielmatyyppinen lainopillinen tutkimus. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta erillisestä kokonaisuudesta. Ensimmäinen kokonaisuus käsittelee konkurssia ja konkurssimenettely ja toisessa osiossa käsitellään kuluttajansuojaa, tarkemmin kuluttajankauppaa. Opinnäytetyö sisältää myös oikeusvertailua, kun kuluttajavelkojan asemaa konkurssissa kuvataan Ruotsin konkurssilain ja kuluttajansuojan pohjalta. Vertailun tarkoituksena on ollut verrata kuluttajan asemaa konkurssissa Suomen ja Ruotsin välillä.
Opinnäytetyössä on tuotu esille kuluttajavelkojan asemaa yrityksen konkurssissa nykyisen lainsäädännön pohjalta. Opinnäytetyössä on onnistuttu löytämään kehitysehdotuksia, joiden avulla kuluttajavelkojan asemaa voitaisiin parantaa yrityksen konkurssissa.