Perhe osana autismilapsen kuntoutusta : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Koivuranta, Janita (2018)
Koivuranta, Janita
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612968
Tiivistelmä
Autismilasten kuntoutuksessa perheellä on iso rooli kuntoutuksen toteutuksessa. Autismilasten kuntoutus sisällytetään lasten arkeen, joten perheen ja ammattilaisten välinen yhteistyö on tärkeää hyvän kuntoutuksen suunnittelun ja toteutuksen kannalta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa autismilasten vanhempien roolia autismilapsen kuntoutuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata kirjallisuuskatsauksen avulla vanhempien roolin merkitystä autismilapsen kuntoutuksessa ja löytää keinoja, joiden avulla voidaan tukea autismilasten vanhempien roolia kuntoutuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuskysymykset olivat: ” mikä on vanhempien rooli autismilapsen kuntoutuksessa?” ja ” miten vanhempien roolia tuetaan autismilapsen kuntoutuksessa?”
Aineiston keruu tehtiin hyödyntäen Medic, Melinda ja Chinal Plus with full text- tietokantoja sekä Google Scholar hakutoimintoa. Lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valikoitui yhteensä viisi julkaisua. Opinnäytetyön analyysimenetelmänä oli sisällön teema-analyysi.
Tutkimusaineiston tuloksiksi nousi neljä pääteemaa. Teemat olivat ammattilaisten ja vanhempien välinen yhteistyö, vanhempien tukeminen, autismilapsen kuntoutuksen suunnittelu ja vanhempien rooli. Autismilapsen kuntoutuksessa vanhempien ja ammattilaisten yhteiset toimintamallit vähentävät käytöshäiriöitä. Vanhempien tukemisessa tärkeää olisi antaa perheelle riittävä ohjaus sekä neuvonta. Lisäksi tulisi huomioida perheen arki sekä jaksaminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa autismilasten vanhempien roolia autismilapsen kuntoutuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata kirjallisuuskatsauksen avulla vanhempien roolin merkitystä autismilapsen kuntoutuksessa ja löytää keinoja, joiden avulla voidaan tukea autismilasten vanhempien roolia kuntoutuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuskysymykset olivat: ” mikä on vanhempien rooli autismilapsen kuntoutuksessa?” ja ” miten vanhempien roolia tuetaan autismilapsen kuntoutuksessa?”
Aineiston keruu tehtiin hyödyntäen Medic, Melinda ja Chinal Plus with full text- tietokantoja sekä Google Scholar hakutoimintoa. Lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valikoitui yhteensä viisi julkaisua. Opinnäytetyön analyysimenetelmänä oli sisällön teema-analyysi.
Tutkimusaineiston tuloksiksi nousi neljä pääteemaa. Teemat olivat ammattilaisten ja vanhempien välinen yhteistyö, vanhempien tukeminen, autismilapsen kuntoutuksen suunnittelu ja vanhempien rooli. Autismilapsen kuntoutuksessa vanhempien ja ammattilaisten yhteiset toimintamallit vähentävät käytöshäiriöitä. Vanhempien tukemisessa tärkeää olisi antaa perheelle riittävä ohjaus sekä neuvonta. Lisäksi tulisi huomioida perheen arki sekä jaksaminen.