Hei, miten voin palvella! : tukipalveluhenkilöstön rooli ja jaksamisen haasteet työntekijän itsensä kokemana. Case: Oulun seudun ammattikorkeakoulu, kulttuurialan yksikkö
Puranen, Marcella (2010)
Puranen, Marcella
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110133
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulun perustehtäviä ovat korkeakouluopetuksen sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan järjestäminen, joka palvelee ammattikorkeakoulun opetusta sekä työelämän tarpeita. Näitä oppilaitos-organisaation palveluita tukevat erilaiset tukipalvelut. Oulun seudun ammattikorkeakoulun (Oamk) tuki-palvelut muodostuvat useista eri palveluista, kuten opintotoimisto, talous- ja henkilöstöhallinto, vahti-mestaripalvelut sekä tietohallintopalvelut.
Tämä opinnäytetyö on Oamkin kulttuurialan yksikön tilaustyö, jonka tavoitteena on selvittää opintotoimiston, sekä talous- ja henkilöstöhallinnon roolia ja jaksamiseen liittyviä haasteita heidän itsensä kokemana. Tutkimustulosten kautta tukipalveluhenkilöstöön kuuluvien roolia voidaan tarkastella laaja-alaisesti koko oppilaitosorganisaation työyhteisön kehittäjänä. Eri rooleissa toimivien ihmisten on mahdollista löytää toiminnalle yhteinen suunta, jos rakenteet ovat kunnossa.
Tutkimusaihe on koettu ajankohtaiseksi ja tärkeäksi tukipalveluhenkilöstön suunnalla, koska muutos-paineessa oleminen, tehtävien lisääntyminen ja resurssien väheneminen luovat erilaisia haasteita koko ammattikorkeakouluorganisaation henkilöstölle. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että tukipalveluhenkilöstö ei koe organisaatiossa tapahtuvia muutoksia omaa toimintaa heikentävinä, jos muutoksista tiedotetaan avoimesti ja he pääsevät itse vaikuttamaan muutoksen tuomiin haasteisiin.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivat sosiaalinen pääoma ja oppiva organisaatio. Punai-sena lankana näitä yhdistävät luottamus ja vuorovaikutus. Luottamus sosiaalisena pääomana syntyy ihmissuhteiden, organisaation johtamisjärjestelmän, kulttuurin, sekä rakenteiden ja prosessien vuoro-vaikutuksesta. Tutkimuksen mukaan jokaisella kulttuurialan yksikön tukipalveluhenkilöstön jäsenellä on yhteinen tahtotila arvostavan ja avoimen toimintakulttuurin luomiseksi oppilaitosorganisaatiossa. Tutkimus osoitti, että tällä hetkellä muun muassa luottamuspula heikentää oman roolin löytymistä työyhteisössä sekä työssä jaksamista. Tukipalveluhenkilöstön jaksamista puolestaan tukevat opiskelijoilta (asiakkailta) saatu palaute, työn itsenäisyys, työtehtävien monipuolisuus ja luova työympäristö kulttuuri-alalla.
Tutkimus kuuluu Humanistisen ammattikorkeakoulun (Humak) järjestö- ja nuorisotyön ylemmän amkin tutkintoon ja Humakin Kouluyhteisöjen kehittämishankkeeseen. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisin tutkimusmenetelmien - haastattelun ja havainnoinnin - keinoin.
Tämä opinnäytetyö on Oamkin kulttuurialan yksikön tilaustyö, jonka tavoitteena on selvittää opintotoimiston, sekä talous- ja henkilöstöhallinnon roolia ja jaksamiseen liittyviä haasteita heidän itsensä kokemana. Tutkimustulosten kautta tukipalveluhenkilöstöön kuuluvien roolia voidaan tarkastella laaja-alaisesti koko oppilaitosorganisaation työyhteisön kehittäjänä. Eri rooleissa toimivien ihmisten on mahdollista löytää toiminnalle yhteinen suunta, jos rakenteet ovat kunnossa.
Tutkimusaihe on koettu ajankohtaiseksi ja tärkeäksi tukipalveluhenkilöstön suunnalla, koska muutos-paineessa oleminen, tehtävien lisääntyminen ja resurssien väheneminen luovat erilaisia haasteita koko ammattikorkeakouluorganisaation henkilöstölle. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että tukipalveluhenkilöstö ei koe organisaatiossa tapahtuvia muutoksia omaa toimintaa heikentävinä, jos muutoksista tiedotetaan avoimesti ja he pääsevät itse vaikuttamaan muutoksen tuomiin haasteisiin.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivat sosiaalinen pääoma ja oppiva organisaatio. Punai-sena lankana näitä yhdistävät luottamus ja vuorovaikutus. Luottamus sosiaalisena pääomana syntyy ihmissuhteiden, organisaation johtamisjärjestelmän, kulttuurin, sekä rakenteiden ja prosessien vuoro-vaikutuksesta. Tutkimuksen mukaan jokaisella kulttuurialan yksikön tukipalveluhenkilöstön jäsenellä on yhteinen tahtotila arvostavan ja avoimen toimintakulttuurin luomiseksi oppilaitosorganisaatiossa. Tutkimus osoitti, että tällä hetkellä muun muassa luottamuspula heikentää oman roolin löytymistä työyhteisössä sekä työssä jaksamista. Tukipalveluhenkilöstön jaksamista puolestaan tukevat opiskelijoilta (asiakkailta) saatu palaute, työn itsenäisyys, työtehtävien monipuolisuus ja luova työympäristö kulttuuri-alalla.
Tutkimus kuuluu Humanistisen ammattikorkeakoulun (Humak) järjestö- ja nuorisotyön ylemmän amkin tutkintoon ja Humakin Kouluyhteisöjen kehittämishankkeeseen. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisin tutkimusmenetelmien - haastattelun ja havainnoinnin - keinoin.