Green Caren tuottama lisäarvo osaksi ammatillisen erityisoppilaitoksen vastuullista toimintaa
Uusitalo, Minna (2018)
Uusitalo, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713017
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä lisäarvoa Green Care -toiminta voi tuoda ammatillisten erityisoppilaitosten vastuulliseen toimintaan. Tutkimuskysymykset koskivat Green Care -toiminnan lisäarvoa eri kohderyhmille sekä toimintatapojen uudistuksia ammatillisten erityisoppilaitosten organisaatiossa.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Teoreettinen viitekehys koostui kestävän kehityksen, vastuullisen liiketoiminnan ja vastuullisen toiminnan määrittelystä ammatillisissa oppilaitoksissa sekä Green Care -toiminnasta, menetelmistä ja hyvinvointivaikutuksista. Green Caren tuomaa lisäarvoa tarkasteltiin eri kohderyhmien näkökulmista. Tutkimuksessa haastateltiin Green Care -toimintatapoja tuntevia henkilöitä eri organisaatioista. Teema-haastattelut toteutettiin ryhmä- ja yksilöhaastatteluin.
Tulosten perusteella Green Care tuo lisäarvoa ammatillisten erityisoppilaitosten vastuulliselle toiminnalle. Haastatellut olivat yhtä mieltä siitä, että erilaiset Green Care -menetelmät huomioiden erilaiset kohderyhmät ovat toimivia ammatillisissa erityisoppilaitoksissa. Haastatteluissa nousivat esiin osallisuus, vaikuttaminen, yhdessä tekeminen, vastuullisuus ja tavoitteellisuus Green Care -toiminnan vaikutuksesta.
Tutkimuksen johtopäätös on, että Green Care tuo lisäarvoa ammatillisten erityisoppilaitosten palveluliiketoiminnalle kehittäen oppilaitosten vastuullista toimintaa näkyväm-mäksi ja tarjoten uusia palveluja sidosryhmille. Tavoitteellinen, ammattimainen ja vastuullinen Green Care -toiminta tuo lisäarvoa opiskelijoiden, henkilöstön ja sidosryhmien hyvinvoinnille. Asiakkaan kokiessa Green Care -toiminta merkitykselliseksi ja arvokkaaksi vaikuttaa se myös hänen vastuulliseen kestävän kehityksen toimintaan palvelutilanteissa.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Teoreettinen viitekehys koostui kestävän kehityksen, vastuullisen liiketoiminnan ja vastuullisen toiminnan määrittelystä ammatillisissa oppilaitoksissa sekä Green Care -toiminnasta, menetelmistä ja hyvinvointivaikutuksista. Green Caren tuomaa lisäarvoa tarkasteltiin eri kohderyhmien näkökulmista. Tutkimuksessa haastateltiin Green Care -toimintatapoja tuntevia henkilöitä eri organisaatioista. Teema-haastattelut toteutettiin ryhmä- ja yksilöhaastatteluin.
Tulosten perusteella Green Care tuo lisäarvoa ammatillisten erityisoppilaitosten vastuulliselle toiminnalle. Haastatellut olivat yhtä mieltä siitä, että erilaiset Green Care -menetelmät huomioiden erilaiset kohderyhmät ovat toimivia ammatillisissa erityisoppilaitoksissa. Haastatteluissa nousivat esiin osallisuus, vaikuttaminen, yhdessä tekeminen, vastuullisuus ja tavoitteellisuus Green Care -toiminnan vaikutuksesta.
Tutkimuksen johtopäätös on, että Green Care tuo lisäarvoa ammatillisten erityisoppilaitosten palveluliiketoiminnalle kehittäen oppilaitosten vastuullista toimintaa näkyväm-mäksi ja tarjoten uusia palveluja sidosryhmille. Tavoitteellinen, ammattimainen ja vastuullinen Green Care -toiminta tuo lisäarvoa opiskelijoiden, henkilöstön ja sidosryhmien hyvinvoinnille. Asiakkaan kokiessa Green Care -toiminta merkitykselliseksi ja arvokkaaksi vaikuttaa se myös hänen vastuulliseen kestävän kehityksen toimintaan palvelutilanteissa.