Työhyvinvoinnin vaikutus yrityksen tuloksellisuuteen majoitusalalla
Rantala, Annemari (2018)
Rantala, Annemari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713138
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten työhyvinvointi vaikuttaa yrityksen tuloksellisuuteen majoitusalalla ja tarkemmin hotellin vastaanotto- ja myyntipalvelutyössä. Tulosten avulla koottiin majoitusalan esimiehille työkalu, jota he voivat hyödyntää apuvälineenä työhyvinvoinnin kehittämiseen ja tuloksellisuuden parantamiseen.
Tutkimuksella ei ollut toimeksiantajaa vaan se toteutettiin tutkijan oman työn pohjalta ja mielenkiinnosta aihetta kohtaan. Tutkimusongelmaksi muodostui, mikä on työhyvinvoinnin vaikutus yrityksen tuloksellisuuteen. Päätutkimuskysymyksenä oli, millä työhyvinvoinnin keinoilla voidaan parhaiten edistää yrityksen tuloksellisuutta hotellin vastaanotossa ja myyntipalvelussa henkilöstön näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, sillä tarkoitus oli saada ennalta valittu kohdejoukko pohtimaan tutkimusongelmaa mahdollisimman laajasti. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka toteutettiin ryhmähaastatteluina. Tutkija haastatteli työkavereitaan, erään hotellin vastaanoton sekä myyntipalvelun työntekijöitä. Haastateltavia oli yhteensä 21: 12 myyntipalvelusta ja 9 vastaanotosta.
Tutkimus osoitti työhyvinvoinnilla olevan suuri merkitys tuloksellisuuteen. Tutkimustuloksista olivat myös selkeästi havaittavissa myyntipalvelun ja vastaanoton töiden erityispiirteet. Vastaanoton henkilökunta piti työhyvinvoinnin kannalta erityisen tärkeänä riittävää vapaa-aikaa ja palautumista työvuorojen välillä, kun taas myyntipalvelun henkilökunnalla tärkeimpien asioiden joukossa olivat ergonomia ja toimivat työvälineet. Molemmat osastot mainitsivat yhteisöllisyyden sekä kannustavan ja luottamuksellisen työilmapiirin kuitenkin tärkeimmäksi vaikuttajaksi. Työhyvinvoinnin elementeistä tuloksellisuuteen eniten vaikuttivat työyhteisö, työmotivaatio ja hyvästä tuloksesta palkitseminen.
Tutkimuksella ei ollut toimeksiantajaa vaan se toteutettiin tutkijan oman työn pohjalta ja mielenkiinnosta aihetta kohtaan. Tutkimusongelmaksi muodostui, mikä on työhyvinvoinnin vaikutus yrityksen tuloksellisuuteen. Päätutkimuskysymyksenä oli, millä työhyvinvoinnin keinoilla voidaan parhaiten edistää yrityksen tuloksellisuutta hotellin vastaanotossa ja myyntipalvelussa henkilöstön näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, sillä tarkoitus oli saada ennalta valittu kohdejoukko pohtimaan tutkimusongelmaa mahdollisimman laajasti. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka toteutettiin ryhmähaastatteluina. Tutkija haastatteli työkavereitaan, erään hotellin vastaanoton sekä myyntipalvelun työntekijöitä. Haastateltavia oli yhteensä 21: 12 myyntipalvelusta ja 9 vastaanotosta.
Tutkimus osoitti työhyvinvoinnilla olevan suuri merkitys tuloksellisuuteen. Tutkimustuloksista olivat myös selkeästi havaittavissa myyntipalvelun ja vastaanoton töiden erityispiirteet. Vastaanoton henkilökunta piti työhyvinvoinnin kannalta erityisen tärkeänä riittävää vapaa-aikaa ja palautumista työvuorojen välillä, kun taas myyntipalvelun henkilökunnalla tärkeimpien asioiden joukossa olivat ergonomia ja toimivat työvälineet. Molemmat osastot mainitsivat yhteisöllisyyden sekä kannustavan ja luottamuksellisen työilmapiirin kuitenkin tärkeimmäksi vaikuttajaksi. Työhyvinvoinnin elementeistä tuloksellisuuteen eniten vaikuttivat työyhteisö, työmotivaatio ja hyvästä tuloksesta palkitseminen.