Matkanjohtajan rooli onnistuneen matkailukokemuksen takana : Case: Matkatoimisto Aventura Oy
Pulkkinen, Iida (2018)
Pulkkinen, Iida
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512691
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Matkatoimisto Aventura Oy. Tavoitteena oli tutkia matkanjohtajan roolia onnistuneen matkailukokemuksen takana opastetulla ryhmämatkalla. Lisäksi haluttiin ymmärtää onnistunutta matkailukokemusta, sen elementtejä sekä suomalaisen matkanjohtajan tuomaa lisäarvoa nykypäivänä. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää suomalaisia matkailijoita sekä heidän toiveitaan ja tarpeitaan edellä mainituista asioista. Opinnäytetyön pohja koostui matkailualan teoriatiedosta, ajankohtaisista alan artikkeleista sekä aiemmasta tutkimustiedosta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jota varten haastateltiin kuutta kokenutta suomalaista matkailijaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina pienryhmissä toimeksiantajan toimistolla. Saatuja tuloksia verrattiin tutkimusta varten kerättyyn teoria- ja tutkimustietoon. Lisäksi tutkimuksesta saatuja tuloksia verrattiin toimeksiantajan tarjoamiin palveluihin sekä niistä saatuihin palautteisiin.
Tutkimus osoitti, että onnistunut matkailukokemus opastetulla ryhmämatkalla koostuu monista elementeistä ja että matkanjohtajan rooli osana sitä on erittäin suuri. Matkanjohtajan tärkeimpiä tehtäviä ovat onnistumisen varmistaminen, ongelmatilanteiden ratkominen voitoksi kääntäen sekä ammattimaisen palvelun tuottaminen. Suomalaisen opastuksen lisäarvoa ei välttämättä nähdä, vaan kansainvälisyyttä arvostetaan sen sijaan. Toimeksiantaja pystyy vastaamaan asiakkaidensa toiveisiin, mutta jatkuvaa seuranta- ja kehitystyötä tulisi tehdä.
Tulokset olivat toimeksiantajalle hyödyllisiä, ja niitä voivat hyödyntää myös muut suomalaiset matkailualan yritykset sekä matkanjohtajat. Tutkimus sopii hyvin pohjaksi aiheen myöhempään ja laajempaan tutkimiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jota varten haastateltiin kuutta kokenutta suomalaista matkailijaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina pienryhmissä toimeksiantajan toimistolla. Saatuja tuloksia verrattiin tutkimusta varten kerättyyn teoria- ja tutkimustietoon. Lisäksi tutkimuksesta saatuja tuloksia verrattiin toimeksiantajan tarjoamiin palveluihin sekä niistä saatuihin palautteisiin.
Tutkimus osoitti, että onnistunut matkailukokemus opastetulla ryhmämatkalla koostuu monista elementeistä ja että matkanjohtajan rooli osana sitä on erittäin suuri. Matkanjohtajan tärkeimpiä tehtäviä ovat onnistumisen varmistaminen, ongelmatilanteiden ratkominen voitoksi kääntäen sekä ammattimaisen palvelun tuottaminen. Suomalaisen opastuksen lisäarvoa ei välttämättä nähdä, vaan kansainvälisyyttä arvostetaan sen sijaan. Toimeksiantaja pystyy vastaamaan asiakkaidensa toiveisiin, mutta jatkuvaa seuranta- ja kehitystyötä tulisi tehdä.
Tulokset olivat toimeksiantajalle hyödyllisiä, ja niitä voivat hyödyntää myös muut suomalaiset matkailualan yritykset sekä matkanjohtajat. Tutkimus sopii hyvin pohjaksi aiheen myöhempään ja laajempaan tutkimiseen.