Design system as a tool for digital brand design
Leppänen, Nina (2018)
Lataukset:
Leppänen, Nina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713074
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka yrityksen brändi-identiteetin voi laajentaa kattavasti digitaaliselle alustalle ja kuinka design system -metodi ja Atomic Design -periaatteet voivat tukea tätä suunnitteluprosessia.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen, ja se koostuu teoreettisesta sekä tuotannollisesta osuudesta. Luvut kaksi ja kolme esittelevät menetelmiä ja työkaluja, joita hyödynnetään opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä. Neljännessä luvussa teoriaa sovelletaan käytäntöön asiakasprojektin muodossa, jona toteutetaan verkkosivusto helsinkiläiselle arkkitehtitoimistolle. Viides luku on yhteenveto design-projektin kulusta ja siinä peilataan, kuinka teoriaosuuden menetelmät ja työkalut todellisuudessa vastasivat projektille asetettuja tavoitteita.
Opinnäytetyö pohtii ajankohtaisia aiheita nopean teknologiakehityksen tuomiin haasteisiin digitaalisten tuotteiden suunnittelussa. Opinnäytetyössä esitetään, kuinka yrityksen brändi-identiteettiä voidaan kehittää hyödyntämällä moderneja suunnittelumenetelmiä ja -työkaluja sekä kuinka näihin haasteisiin voidaan vastata sopeutumalla tehokkaasti nykyaikaisen digitaalisen tuotekehityksen vaatimuksiin.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen, ja se koostuu teoreettisesta sekä tuotannollisesta osuudesta. Luvut kaksi ja kolme esittelevät menetelmiä ja työkaluja, joita hyödynnetään opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä. Neljännessä luvussa teoriaa sovelletaan käytäntöön asiakasprojektin muodossa, jona toteutetaan verkkosivusto helsinkiläiselle arkkitehtitoimistolle. Viides luku on yhteenveto design-projektin kulusta ja siinä peilataan, kuinka teoriaosuuden menetelmät ja työkalut todellisuudessa vastasivat projektille asetettuja tavoitteita.
Opinnäytetyö pohtii ajankohtaisia aiheita nopean teknologiakehityksen tuomiin haasteisiin digitaalisten tuotteiden suunnittelussa. Opinnäytetyössä esitetään, kuinka yrityksen brändi-identiteettiä voidaan kehittää hyödyntämällä moderneja suunnittelumenetelmiä ja -työkaluja sekä kuinka näihin haasteisiin voidaan vastata sopeutumalla tehokkaasti nykyaikaisen digitaalisen tuotekehityksen vaatimuksiin.