Mentorointimallin kehittäminen JCI Havis Amanda Nuorkauppakamarissa
Rautimo, Maiju (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813196
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toimintatutkimus, joka rakentuu mentoroinnin ja verkostoitumisen ympärille.Työn aiheena on kehittää mentorointimalli JCI Havis Amanda Nuorkauppakamarille. Tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena oli selvittää, miten mentorointia voidaan toteuttaa nuorkauppakamarissa ja millä tavalla kamarin jäsenten tulisi keskenään toteuttaa työelämäverkostoitumista. Opinnäytetyö toteutetaan JCI Havis Amandan nuorkauppakamarille, joka on Euroopan ainoa naisjäsenistä koostuva kamari.
Työn teoreettisena viitekehyksenä käytettiin mentoroinnin eurooppalaista muotoa, valmentavaa mentorointia. Teorioaosuudessa on hyödynnetty psykologiaan liittyvää, ihmisen hyvinvointia ja ammatillista kasvua tukevaa kirjallisuutta. Teoreettisen viitekehyksen avulla muodostetaan mentorointimalli, jonka tulee olla sovellettavissa käytäntöön kamarin toiminnassa. Mentorointimalli sisältää työkalupakin, jossa on sopimukset mentoriparille, ohjeet mentorointiin, sekä työkaluja itsetyöskentelyä varten.
Työn empiirisessä osuudessa tutkittiin, minkälaista mentorointi voisi olla, mitä tapoja tai välineitä sen toteuttamiseksi tarvitaan ja kuinka jäsenten keskinäistä verkostoitumista kamarin sisällä voidaan edistää. Näkökulmana on kamarin toiminnan kehittäminen ja ammatillisen kasvun tukeminen. Tutkimus edistyy prosessinomaisesti ajatuksen keksimisestä mallin kehittämiseen sekä testaamiseen yhteistyössä kamarin jäsenten kanssa. Työ on rajattu alku- ja keskivaiheisiin.
Tutkimuksessa käytettiin menetelmänä havainnointia ja teemahaastattelua. Menetelmätyökaluina käytettiin passiivista havainnointia ja strukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavat valittiin kamarin sisältä, ja he edustavat jäseniä, joilla on pisin ja monipuolisin kokemus kamarin toiminnasta.
Toimintatutkimuksen tuloksena muodostettiin seuraavia johtopäätöksiä. Mentorointi koetaan hyödyllisenä työkaluna ja jäsenille lisäarvoa tuovana mahdollisuutena. Hankkeessa syntynyttä mentorointimallia voidaan hyödyntää monipuolisesti kamarin sisällä, ja sen kautta kehittää koko kamarin toimintaa sekä sen jäseniä yksilöinä. Mentorointimallin avulla voidaan esimerkiksi rakentaa urapolkuja ja jalostaa kamarin sisäisiä rooleja.
Työn teoreettisena viitekehyksenä käytettiin mentoroinnin eurooppalaista muotoa, valmentavaa mentorointia. Teorioaosuudessa on hyödynnetty psykologiaan liittyvää, ihmisen hyvinvointia ja ammatillista kasvua tukevaa kirjallisuutta. Teoreettisen viitekehyksen avulla muodostetaan mentorointimalli, jonka tulee olla sovellettavissa käytäntöön kamarin toiminnassa. Mentorointimalli sisältää työkalupakin, jossa on sopimukset mentoriparille, ohjeet mentorointiin, sekä työkaluja itsetyöskentelyä varten.
Työn empiirisessä osuudessa tutkittiin, minkälaista mentorointi voisi olla, mitä tapoja tai välineitä sen toteuttamiseksi tarvitaan ja kuinka jäsenten keskinäistä verkostoitumista kamarin sisällä voidaan edistää. Näkökulmana on kamarin toiminnan kehittäminen ja ammatillisen kasvun tukeminen. Tutkimus edistyy prosessinomaisesti ajatuksen keksimisestä mallin kehittämiseen sekä testaamiseen yhteistyössä kamarin jäsenten kanssa. Työ on rajattu alku- ja keskivaiheisiin.
Tutkimuksessa käytettiin menetelmänä havainnointia ja teemahaastattelua. Menetelmätyökaluina käytettiin passiivista havainnointia ja strukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavat valittiin kamarin sisältä, ja he edustavat jäseniä, joilla on pisin ja monipuolisin kokemus kamarin toiminnasta.
Toimintatutkimuksen tuloksena muodostettiin seuraavia johtopäätöksiä. Mentorointi koetaan hyödyllisenä työkaluna ja jäsenille lisäarvoa tuovana mahdollisuutena. Hankkeessa syntynyttä mentorointimallia voidaan hyödyntää monipuolisesti kamarin sisällä, ja sen kautta kehittää koko kamarin toimintaa sekä sen jäseniä yksilöinä. Mentorointimallin avulla voidaan esimerkiksi rakentaa urapolkuja ja jalostaa kamarin sisäisiä rooleja.