Jyväskylän Urheiluakatemian markkinointiviestintä eri sidosryhmille
Marttinen, Miikka (2018)
Marttinen, Miikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512560
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Jyväskylän Urheiluakatemian sidosryhmien mediankäyttöä ja viestinnän sisältöön liittyviä odotuksia. Saatujen tietojen avulla haluttiin saada selville, mitä tiedotus- ja mainontakanavia toimeksiantajan tulisi käyttää mainonnassa tavoittaakseen kohderyhmän. Sidosryhmien haluamat tiedotus- ja mainontasisällöt haluttiin myös selvittää tutkimustulosten avulla.
Tutkimuksen viitekehykseen kuului markkinointiviestintä sekä sen keinot ja kanavat, viestintäkanavien valinta ja sidosryhmäviestintä. Tutkimusotteena oli määrällinen tutkimus, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin Webropolissa laadittua kyselylomaketta. Kyselylomake lähetettiin sidosryhmille sähköpostitse toimeksiantajan asiakasrekisterin kautta. Kyselyyn vastasi 174 eri sidosryhmien jäsentä, ja vastausprosentti oli noin 17 %.
Kyselystä saadut tulokset analysoitiin SPSS-sovelluksella. Analyysimenetelminä toimivat ristiintaulukointi, suorat jakaumat ja keskiarvojen sekä keskihajonnan vertailu. Avoimet kysymykset ryhmiteltiin vastausten sisällön perusteella ja useasti esiintyviä avoimia vastauksia esiteltiin myös taulukoiden avulla. Tulosten merkitsevyys varmistettiin Chi2-testillä ja Kruskal-Wallis-testillä.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan tehokkaimmat mainontakanavat sidosryhmille olivat Sähköposti, Facebook ja Instagram. Parhaina tiedottamiskanavina eri sidosryhmille toimivat sähköposti, verkkosivut ja tapaamiset. Viestinnän sisältöön liittyvät tutkimustulokset osoittivat myös sidosryhmien kaipaavan lisää informaatiota Jyväskylän Urheiluakatemiasta ja sen tarjoamista palveluista. Mainontasisältöön sidosryhmät kaipasivat lisää tarinoita akatemiaurheilijoista ja heidän koettelemuksistaan.
Tutkimuksen viitekehykseen kuului markkinointiviestintä sekä sen keinot ja kanavat, viestintäkanavien valinta ja sidosryhmäviestintä. Tutkimusotteena oli määrällinen tutkimus, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin Webropolissa laadittua kyselylomaketta. Kyselylomake lähetettiin sidosryhmille sähköpostitse toimeksiantajan asiakasrekisterin kautta. Kyselyyn vastasi 174 eri sidosryhmien jäsentä, ja vastausprosentti oli noin 17 %.
Kyselystä saadut tulokset analysoitiin SPSS-sovelluksella. Analyysimenetelminä toimivat ristiintaulukointi, suorat jakaumat ja keskiarvojen sekä keskihajonnan vertailu. Avoimet kysymykset ryhmiteltiin vastausten sisällön perusteella ja useasti esiintyviä avoimia vastauksia esiteltiin myös taulukoiden avulla. Tulosten merkitsevyys varmistettiin Chi2-testillä ja Kruskal-Wallis-testillä.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan tehokkaimmat mainontakanavat sidosryhmille olivat Sähköposti, Facebook ja Instagram. Parhaina tiedottamiskanavina eri sidosryhmille toimivat sähköposti, verkkosivut ja tapaamiset. Viestinnän sisältöön liittyvät tutkimustulokset osoittivat myös sidosryhmien kaipaavan lisää informaatiota Jyväskylän Urheiluakatemiasta ja sen tarjoamista palveluista. Mainontasisältöön sidosryhmät kaipasivat lisää tarinoita akatemiaurheilijoista ja heidän koettelemuksistaan.